לתרומות לחץ כאן

הכשרת קצביה שברשתות השיווק לפסח

שאלה:

לכבוד מרנן ורבנן שלום רב,

חברי הטוב הוא מנהל קצביה של בשרים ועופות באחת מרשתות השיווק, ויש להם שם משגיח מטעם הרבנות שנמצא שם במשך כלל השנה ומטבע הדברים הוא גם אחראי בכל הנוגע והכשרת המקום לפסח.

ברצוני לשאול על שלושה מקרים:

1) את סכיני הקצביה הרבנות מחייבת להכשיר בהגעלה בכלי ראשון – אך המשגיח הכשיר אך ורק ע"י עירוי מכלי ראשון!

2) את הרשתות והשיפודים שנמצאים בתוך תנור הגריל של העופות, הרבנות מצריכה להכשירם בליבון קל, ואת האטם שבדלת התנור (כלומר הגומי) יש להחליף בגומי חדש לפסח – אך המשגיח הכשירם ביחד בד בבד עם הכשר התנור, כלומר שהוא הכניס את הרשתות והשיפודים לתור התנור והפעילו על חום גבוה למשך שעה, והוא טוען שדי בכך לרשתות ולשיפודים שגם באופן כזה נחשב ליבון קל! ואת האטם לא רצה להחליף כלל, כי טען "מאיפה ישיג כעת אטם חדש במיוחד לפסח"!? (חברי ציין שבעבר, לפני כמה שנים, המשגיח כן היה בא עם גזייה ומלבן באש ממש, אך משום מה בשנים האחרונות הפסיק לעשות כן)

3) את ארבעת חלקי הפנים של מטחנת הבשר שבקצביה (היינו: השפורפרת, החילזון, הסכין והמסננת) מצריכה הרבנות להכשיר ע"י ליבון קל או הגעלה בכלי ראשון ואף הוסיפו לציין שיש עדיפות בנידון דידן להכשיר דווקא ע"י ליבון קל מכיוון שבחלקים אלו ישנם נקבים/בליטות/עקמומיות. וכמו כן, הצריכו ללבן ליבון קל בתוך פנים המכונה. ועוד חייבו להחליף לחלוטין את חלק הפלסטיק (המדחס) שבאמצעותו דוחסים את הבשר למכונה – אך המשגיח שלהם פשוט עירה מים מכלי ראשון על כל החלקים ובתוך פנים המכונה וגם על המדחס הפלסטי ואמר שדי בכך!

חברי מנהל הקצביה מעיד ומציין:
– כל השנה בסכינים שבקצביה משתמשים אך ורק לעופות ובשרים בלבד! וללא שום תוספות של תבלינים או שום דבר אחד, רק בשרים ועופות נטו כמות שהם! ולעולם לא משתמשים בהם לשום דבר אחר!
– כל השנה כולה צולים בתנור אך ורק עופות (שלים או מחולקים) עם תבלינים בלבד ולא יותר!
– כל השנה משתמשים במטחנת הבשר לטחון אך ורק בשר ועופות ללא שום תוספות כלל! (למעט פעם אחת ויחידה שחברי מנהל הקצביה ניסה לטחון עם הבשר גם כיכר לחם – וזה היה מקרה חד פעמי!)שאלותיי:
1) מהם דרכי ההכשרה הנצרכים "לכתחילה" בשלושת המקרים המתוארים לעיל?
2) האם המשגיח שמטעם הרבנות חייב היה למלא את ההוראות של הרבנות הראשית ולהכשיר אחת לאחת כפי שהורוהו בתקנון שהתפרסם – אע"פ שלפי ידיעותיו והבנותיו (הן ההלכתיים והן המציאותיים שבמקום עבודתו) סובר שאין צורך בכך מצד הדין?
3) בשלושת המקרים המתוארים לעיל – האם המשגיח פעל והכשיר כראוי? או שמא היה ראוי שיכשיר באופנים שונים ממה שהוא פעל?

ברוכים תהיו לה'!
בברכת התורה
דויד

תשובה:

שלום רב

ראשית ברור שהמשגיח נהג לגמרי שלא כדין! חובה על המשגיח לנהוג כפי ההנחיות שהוא מקבל, המשגיח אינו מוסמך לקבל החלטות הלכתיות, אלא רק לפקח שהנחיות הרבנות מתבצעות.

לעצם הענין: אם הסכינים משמשים רק לבשר ללא שום תוספות ושום דבר אחר, מספיק העירוי ונקיון יסודי.

בנוגע לליבון הקל צודק המשגיח, ניתן ללבן הכל יחד, את הגומי אם אמרו להחליף חובה להחליף.

בנוגע לחלקים הפנימיים,אין סיבה להצריך ליבון או הגעלה כיון שהשימוש הוא תמיד בקר אבל הנקיון חייב להיות יסודי ביותר.

שוב, זה מבחינה הלכתית, אבל מנהלית חובה לעשות כהנחיות הרבנות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל