לתרומות לחץ כאן

פסיק רישא בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום רב
1.רציתי לשאול , האם מותר לשפשף את העין בשבת כשיש גירוד קל או כשריס נכנס לעין ויש אי נעימות , למרות שהריסים נתלשות מהעפעפים ?
בנוסף , כאשר מנגבים את המקומות המוצנעים גם כן נתלשות שערות וקשה מאוד לנגב ללא תופעה זו. האם יש בעיה בכל בשבת ואם כן מה ניתן לעשות ?
2. ישנן פעולות רבות שלדעתי כל אדם עושה בשבת והשאלה שלי אם אלו פעולות מותרות לכתחילה לכל הדעות ואין לחשוש ? אני מתכוונת לכך שכאשר אני לובשת , מורידה בגדי, סיביי הבגד /שערות זעירות נתלשות מהבגד . אני מניחה שזו תופעה שנפוצה אצל כולם ואי אפשר ללבוש בגד ללא נשירת השערות. האם זה מותר לכתחילה בשבת ?
3.אדם שראשו מגרד מעט בשבת , מותר לגרד אפילו שהגירוד עשוי לגרום לנשירת שיער ונשירת קשקשים מהעור ?
4. ישנן פעולות מותרות בשבת שגורמות לפעולות אסורות , כמו הליכה ברחוב שגורמת להריגת חרקים , ועוד הרבה פעולות כאלה שלא ניתן למנוע את התוצאות שלהן וגם לא ניתן להמנע מלבצע אותן . מה הדין ?
5. מה הדין במצב זה : בשבת קודש , רציתי לאחוז בסידור , ובשוגג נקרע מעט נייר הדבק המחבר את הכריכה של הסידור שלא בכוונה כמובן .

תודה מראש.

תשובה:

שלום רב

  1. כיון שזה לא בטוח יתלש, זה לא נחשב "פסיק רישא", ואין כל חשש.
  2. שוב זה לא פסיק רישא וגם לא ניכר ואין לזה חשיבות של מלאכה. יש סברא שמקורה במגיד משנה, שכל מלאכה שלא מחשיבים אותה ולא רואים אותה, היא לא נחשבת מלאכת מחשבת. ולכן מותר לתת מים חמים לכוס חד פעמית למרות שהיא מתרככת מעט, ולא חוששים לאיסור בישול [שענינו הרפיית דבר קשה] ראה שבט הלוי ח”ח סי’ נז, חוט השני פכ”ט סעי’ ד, הלכות שבת בשבת פ”ח הערה 23 בשם הגרי”ש אלישיב. אמנם בשבות יצחק פ”ב טוען שכאשר הריכוך ניכר לעין החמיר הגרי”ש אלישיב.
  3. כנ"ל 1.
  4. כיון שלא ידוע שיש כרגע חרקים שמתים, כל פסיעה אינה פסיק רישא.
  5. זה נקרא "מתעסק" ואינה מלאכה כלל, כמו אדם שנשען על קיר והדליק את האור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל