לתרומות לחץ כאן

מה נקרא 'חופה' ולמה מקדשים תחת החופה

שלום לכבוד הרב
בקרוב אזכה להשיא את בתי בעזרת השם ית'
ובעייני בהלכות חופה עלה ספק בליבי ואשמח אם כבוד הרב יפשוט לי.
החופה מתחילה לפני האירוסין (הקידושין) ובאמצע החופה משתנה היחס מאירוסין לנישואין, רציתי לדעת מתי נקודת המפנה, וכמו כן הייתי מעונין לדעת מה הענין לעשות את הקידושין מתחת לחופה שזה כבר נישואין היה יותר רצוי לעשות את הקידושין מחוץ לחופה ולאחר מכן להכנס לחופה לשאר הטקס.
אודה לכבוד הרב אם יורני בינה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

יש מחלוקת בראשונים מה נקרא חופה שמאז הכלה נחשבת כנשואה. יש סוברים שצריך ייחוד הראוי לביאה (החתן והכלה יחד בחדר נעול), יש סוברים שהכלה עוזבת את בית אביה ועוברת לגור בבית בעלה ויש סוברים שאף העמדת החתן והכלה תחת היריעה, או אפילו כל לבוש שהכלה לובשת וזה ניכר שמיוחד רק לנישואין, נחשב כחופה. האשכנזים נוהגים לעשות כפי כל הדעות, לעשות את הקידושין תחת החופה ולאחר מכן החתן והכלה אוכלים יחד בבית החתן ומתייחדים שם. כיום נהוג שחדר הייחוד הוא בבניין של האולם ומושכר לחתן, כדי שייחשב כביתו.

המנהג לקדש תחת החופה הוא כבר מזמן הראשונים. לא ידוע לי טעם המנהג. יש שכתבו משום שכך מרומז בנוסח ברכת האירוסין "חופה וקידושין" שהחופה מתחילה לפני הקידושין.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שוב מצאתי בספר עזר מקודש על שו"ע אבן העזר סי' יד שכתב במאמר המוסגר שהמנהג לקדש תחת החופה בלבד "הוא תקנה גדולה נגד מה שאירעו ערבוביות בעניני קידושין בדרכי רמאות, כידוע". והיינו כדי למנוע מצב שאשה תתקדש בלא רצון גמור ולב שלם ולאחר מכן ידרוש המקדש פיצוי כספי תמורת נתינת גט. מה שאין כן אם מקדשים תחת החופה בלבד, תסרב כל אשה לקבל קידושין שלא במעמד החופה, באופן רשמי ובהסכמת כל קרוביה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל