לתרומות לחץ כאן

כריעות בשמונה עשרה

שאלה:

שלום רב,
בתפילת העמידה בזמן הברכות שצריך לכרוע מה היא דרך הכריע,
הבנתי שיש לפחות שלוש דרכים והאם זה קשור בהכרח לספרדים אשכנזים תימנים.

תשובה:

שלום וברכה

ננסה לעשות מעט סדר בדברים:

  1. לדעת רוב הפוסקים אין צורך לפסוע לאחור לפני שמונה עשרה, אלא רק לפסוע לפנים שלוש פסיעות [ומבחינה טכנית צריך להתרחק קודם מהמקום…], והטעם לכך כפי שמצינו במקומות רבים לגבי תפילה “ויגש אברהם” (בראשית יח כג) ועוד. אולם בכף החיים סי’ צ”ה ס”ק ז’ כתב שיש ענין גם לגשת לאחוריו שלוש פסיעות כיון שזה מורה הכנעה. יש אומרים אגב שאין חיוב כלל לפסוע שלוש פסיעות לפנים אלא כשמתפלל בביתו, אבל אם מתפלל בבית הכנסת שכבר זימן עצמו לתפילה אין בכך חיוב, ראה אליה רבה ם ס”ק ג’ בדעת הלבוש.
  2. חכמים תיקנו לכרוע 4 פעמים בתפילת שמונה עשרה, בברכת אבות תחילה וסוף ובברכת מודים תחילה וסוף, וכך יעשו הכריעות: בתיבת ברוך כורע בברכיו, כשאומר אתה משתחווה לפניו, גב וראש, וקודם שאומר תיבת ה’ מזדקף כך כתב בקיצור שו”ע כלל יח סעי’ י”א, וכ”כ בס’ אמת ליעקב להר”י קמנצקי. לא ידוע לי על הבדל בענין זה בין אשכנזים לספרדים. לגבי הכריעות בברכת מודים יש מנהגים חלוקים אם כורע גם בברכיו [חיי אדם] או רק בגופו כיון שאין שם תיבת ברוך [משנה ברורה קכג יב]. גם במודים הזקיפה בשם ה’.
  3. בסוף שמונה עשרה יש לכרוע ותוך כדי הכריעה לפסוע לאחור, ואז פונה לצד שמאל ואומר עושה שלום במרומיו, לימינו – הוא יעשה שלום עלינו, ולפניו – ועל כל ישראל וכו’. ורק אחר כך זוקף גופו. נמצא שאמירת העושה שלום לאחר הפסיעות. פסיעות אלו לכתחילה עקב בצד גודל, ואם אי אפשר די בכל שהוא, ראה ב”ח סי’ קכג. יש אומרים שתחילה פוסע ברגל שמאל פסיעה קטנה עד שיהיה אגודלו סמוך לעקב הימני ושוב פוסע בימין עד שיהיה אגודלו כנגד עקב שמאלי ושוב בשמאל עד שיעמדו שתי רגליו שוות. וכך המנהג. ויש שהורו שכל פסיעה היא בשתי הרגלים, כלומר כל רגל פוסעת שלוש פסיעות אחורה ואין המנהג כך. לאחר מכן אומרים את יהי רצון, אדם שמתפלל ביחידות ממתין מעט כדי שיעור ד’ אמות וחוזר, ואדם שמתפלל בבית הכנסת ממתין לכתחילה עד קדושה ואז חוזר, ובדיעבד לכל הפחות עד שיתחיל החזן חזרת הש”ץ. וכל זה חלק מענין כבוד התפילה וגילוי ההכנעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל