ברכת התורה למי שישן בקביעות בתחילת הלילה

בס"ד,
בחור הלומד באוניברסיטה מגיע בימי חמישי לביתו , באזור השעה 16:00 , הולך לישון כשלש שעות ( קבע על מטה ) , לחדש כח מחשבה ע"מ ללכת לשיעור תורה בשעה 19:30 , ומתפלל ערבית מיד אח"כ בשעה 21:00 .
מה יעשה לדין ברכות התורה, אחרי שישן שנת קבע בתוך הלילה , של למעלה משעתיים אחר צאת הכוכבים , האם יכול ללמוד בשיעור מבלי לברך ברכות התורה ?

תשובה:

שלום רב,

שינת קבע ביום כידוע זה מחלוקת בשו"ע (סי' מז סעי' יא) הלכה למעשה נוהגים שאין זה נחשב להפסק. אולם שינת קבע בלילה אפילו שהוא מתכוון להמשיך לישון אח"כ בלילה, זה נחשב להפסק, אלא שיש בזה כמה חילוקים. ראה בביאור הלכה שם ד"ה המשכים שכתב שאפילו שינת קבע בתחילת הלילה נחשב להפסק ועליו לברך שוב ברכת התורה כשיקום, ואפשר שגם לא יברך בבוקר לאחריו שוב ברכה. אולם בסיטואציה הזו, שהוא ישן קביעות שינת קבע על מטתו משך שלש שעות בתחילת הלילה, ואח"כ ישן שוב פעם שינת קבע, לכאורה עליו לברך שוב ברכת התורה בבוקר כשיקום, ראה בהרחבה בשו"ת יביע אומר (ח"ח או"ח סי' ה') וראה בשו"ת מהרש"ם ח"ג סי' שלז שהציע שיכוון לפטור עצמו רק עד השינה הבאה שישן במהלך הלילה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה
    מהתשובה ניתן להבין ששינת קבע היא רק בשלש שעות,
    אבל ברצוני להעיר שזה פחות מכך.
    יש אומרים חצי שעה. (ויש אומרים אף פחות)
    מבין שהתכוונתם בהמשך לשאלת השואל, רק שמי שקורא את התשובה , עלול להבין שרק משלש שעות זו שינת קבע,

    לכן הערתי כאמור שגם הרבה פחות מכך, זה כבר גדר שינת קבע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל