לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

איסור ריבית בירושת מניות

שלום וברכה,
היום התברר לי שאבי שיחיה עשה פעולה כלשהי (בערכאות של נכרים) שגורמת שאם ח"ו קורה לו משהו אוטומטית כל העסקאות שלו עוברות אלי ואל אימי שתחי'. אני מתכוון לכל מיני מניות שהוא מחזיק בהם וחשבונות בנק מסביב לעולם. אני קצת מוטרד מזה היות ואני חושש שאולי יש בעיות של ריבית, חילול שבת (ע"י המניות), אולי אפילו גזל (לא יודע איך) או כל מיני בעיות הלכתיות אחרות. כמובן שהכל בגדר חשש בעלמא היות ואני לא יודע שום הלכה בעניינים אלו. אשמח אם תוכלו בבקשה להרחיב לי אילו בעיות הלכתיות יכולות להיווצר והאם יש לי סיבה לדאוג מהמהלך הזה (אני בן יחיד ואין סיכוי שאבא שלי יחזור בו מאותו מהלך). ולפי ההלכה באמת גם לאמי מגיע חלק או הכל הולך אלי? (כמדומני שהוא עשה כך שילך לשנינו).
תודה רבה על הכל!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

כל עוד שאין לך שליטה במניות ואפשרות להעביר את הכסף מהשקעה זו לאחרת, אין לך שום איסור ריבית וכדו'. לאחר שתקבל שליטה ויכולת לשנות, תצטרך לברר אם אין בעיות של ריבית ושבת בהשקעות אלו.

אין מקום לחשוש מאיסור גזל, חזקה כל מה שתחת ידי אדם הרי הוא שלו. גם כאשר ידוע שיש כסף שמקורו בגזל, בדרך כלל מדובר לאחר ייאוש ואין חיוב לזה שקיבל את הכסף במתנה להחזיר אותו.

על פי הלכה, הבן יורש את הכל ואינו חייב לתת לאמו, אלא מזונות מגורים וכתובה. אבל, ייתכן שמה שהאבא עשה תקף אף בדין תורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל