לתרומות לחץ כאן

דין תלוש ומחובר לקרקע בטבילת כלים

שלום לרב, רציתי לדעת את ההגדרה המדוייקת ל – תלוש מן הקרקע, ולמחובר לקרקע?
האם הכוונה מחובר לקרקע זה כל דבר שיש לו חיבור למקום ואינו יכול לזוז ממקומו ? לדוגמא מדפסת שמחוברת לשקע חשמלי או מחשב נייח שמחובר לשקע חשמלי או פלטה שבת וכו.. שמחובר או קשור למקום שלא ניתן להזיזו הוא נחשב מחובר לקרקע, וכל דבר אחר הוא בהגדרתו תלוש?

אם כן? אז רציתי לדעת לדוגמא קומקום חשמלי, שהחלק התחתון שלו אכן מחובר לשקע בקיר, אבל הקומקום עצמו הוא יוצא, האם נאמר פה שמכיוון שהקומקום לא יעבוד ללא החלק התחתון שמחמם, לכן אע"פ שתלוש בזמן השימוש, אולם הוא מיועד להיות מחובר … ומה דינו?

תודה רבה רבה

תשובה:

שלום רב

אני מבין שהשאלה שלך היא לגבי טבילת כלים, לאותה שעה שאומרת שכלי המחובר לקרקע אינו חייב טבילה, וחיבור הכלי לחשמל נחשב כמחובר לקרקע [למעשה נהגו להחמיר בזה…], האם גם בקומקום נשלף הדין כך.

בס' טבילת כלים של הרב צבי כהן האריך בענין דומה לגבי טבילת קערות מיקסר, שכל פעולתן הוא בהיותן מחוברות, האם יש חובה לטבול הכל או רק את הקערות, כלומר האם הם שני כלים או אחד… ומסקנתו על פי הגר"מ פיינשטין, שיש חיוב טבילה על הקערות אך לא על החלק התחתון שאינו בא במגע עם האוכל, ונראה שכך הוא גם בנדון שלפנינו לגבי השאלה האם זה נחשב ככלי המחובר לקרקע, שכיון שהם נחשבים שנים כלים נפרדים ממילא הוא אינו מחובר לקרקע. כאשר אתה חושש מקילקול הכלי מחמת המים, תוכל לקלקל בו דבר חשוב ולתקן על ידי יהודי וזה יחשב שגמר מלאכתו על ידי ישראל.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום, השאלה דווקא לעניין סימן רמד, מהו מחובר לקרקע ומהו תלוש, האם לדוגמא פועל שעובד ומפנה את הזבל בשבת נחשב למחובר? מהי הגדרת מחובר לעומת תלוש? והאם זה שונה מדין טבילת כלים בהגדרתו?

  2. שם זו הגדרה אחרת, ראה שם שאפילו מלאכה לצורך מחובר אסור, כמו הכנת קורות לבנין, או מלאכת פרהסיא, העיקר שם הוא שניכר ממעשיו שעושה לצורך הישראל.

  3. שאלה אחרונה , האם פינוי זבל מהחצר היינו זבל ממש שהגוי מוציא מחצר לאזור הכביש שיבואו לאסוף משאיות הזבל , האם זה גם מוגדר מלאכת מחובר או מה שאמרו מחובר זה תל עפר שמפנה הגוי? אני מנסה להבין את ההגדרה המדוייקת למחובר

  4. סליחה אבל לא ממש הבנתי, ניכר ז"א זה בהגדרתו מחובר? או תלוש? מחילה אבל אני מנסה להבין איך להגדיר את המושג מחובר? אם זבל , הוא מחובר ז"א שההגדרה תהיה שכל עבודה הנעשית במקום של ישראל היא בהגדרתה מחובר. ואם תאמר שזבל זה תלוש – אז בהגדרתו נאמר שמחובר זה כל דבר שנעשה לצורך מחובר, או במחובר. ואז אם זה כך אז נניח שזה תלוי בכוונת האדם, שאם פינוי הזבל מהגינה לצורך שיפור המראה הגינה או לצורך עבודה באזור אז פינוי זבל פרושו מחובר, אבל אם זה רק לצורך פינוי העיר ולהוציא הזבל מן הבית. אז זה מחובר. הרב מבין אשאלתי?

  5. כפי שציינתי מלאכת מחובר לענין דין זה, הוא לא דוקא במחובר, אלא בכל אופן בו בגלל השייכות לקרקע יוצרת פירסום למעשה, ראה שו"ע שם וכפי שציינתי מעט דוגמאות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל