שלום כבוד הרב,
אדם שקיבל שבת מפלג המנחה, והדליק נרות שבת וסעד לאור הנר וסיים סעודתו קודם השקיעה, אך לא נתן מספיק שמן שיידלק גם בצאת הכוכבים שהיא שבת לכל העולם, האם יצא ידי חובת הדלקת נרות שבת?
תשובה:
שלום רב
אם הבית חשוך מעט ויש צורך באור נוסף, אין צורך שידלקו בלילה, אבל אם לא נהנה בכלל מהנרות ברכתו לבטלה ולא יצא ידי חובתו.
מקורות:
שו"ע סי' רסג סעי' ט ומשנה ברורה שם ס"ק מא.
בס"ד
לא הבנתי. כיצד אפשר לערוך קידוש וסעודת ליל שבת קודש קודם השקיעה ?
האיי מצוות הקידוש חלה מצאת הכוכבים .
מי שמתפלל ערבית מפלג המנחה [מצוי יותר בקיץ ועוד יותר בחו"ל, שהשקיעה מאוחרת] יכול אחר כך לעשות קידוש ולאכול [למעשה בארץ זה לא מצוי, כי היום קצר יחסית וממילא השעות הזמניות די דומות לשעון שלנו, ועד שמתפללים ערבית וחוזרים הביתה כבר לילה].
שלום רב,
לכאורה צריך שישים שמן בנר שידלק חצי שעה לאחר צאה"כ אחרת ברכתו לבטלה.
כתבנו מקורות לתשובה, טעינו במשהו?
מחילה, חשבתי שהשאלה היא על נרות חנוכה.
ובניד"ד מבואר במשנ"ב ,מ שכאשר אוכל בבית לאור נרות שבת אף שעדיין יום אין בזה ברכה לבטלה אף שהנרות לא דולקות עד הלילה. ומה שכתבתם אם היה הבית חשוך קצת זה כאשר אוכל בחצר.
העיקרון הוא שצריך להנות מהנרות, לא משנה היכן זה נמצא, אבל אם יש שמש והבית מואר ושרגא בטיהרא וכו', זו ברכה לבטלה.
השאר תגובה