לתרומות לחץ כאן

למי להחזיר גזילות ישנות (הורים, נגזל שנפטר וחנות שנסגרה)

אל כבוד הרבנים שליט"א שלום רב,

ראשית, יישר כוח גדול על הדבר הנפלא שאתם עושים ומבררים לכל שאלה את ההלכה ובאופן שאינו מבייש את הפונים.

את חטאי אני מזכיר. בילדותי ונערותי, לפני לא מעט שנים, הייתי לוקח באופן קבוע כספים ובילדותי גם כמה צעצועים. במהלך השנים ולאחר שינויים גדולים בחיי, ראיתי בשבר הגדול שהבאתי על עצמי. עד עתה הדבר כואב ומפריע בתפילה ובלימוד שכן מי שגזל בידו אין תפילתו נשמעת וכן בכל פעם שאני מגיע לגזל במהלך הלימוד עוברת בי צמרמורת וכאב בשל מעשי.
במהלך השנים צברתי פרוטה לפרוטה ובכל פעם שהגעתי לסכום, שעל פי הערכה גסה ביותר, אוכל לפצות מישהו, נתתי את שאספתי. הגעתי עתה לסכום סכום מסויים אך עתה עולים כמה שאלות:
1. בין הנגזלים היו הורי שיח' וסבתי ע"ה. לפני מספר שנים הודאתי בפני הורי על הגנבות וביקשתי את סליחתם. סבתי כבר לא היתה בחיים. אקווה שלמרות מחילת הורי אזכה להחזיר לכל מי שאני זוכר את הכספים. האם להחזיר עתה להורי משום כיבוד הורים? לחילופין האם להחזיר ליורשי סבתי כיוון שלא זכיתי לבקש ממנה מחילה.
2. בין אם אחזיר עתה לסבתי ובין אם עלי להגיע לכך מאוחר יותר, עולה השאלה למי לשלם. לא ידוע לי אם היתה לה צוואה על פי ההלכה (ויש אפשרות שאכן כך היה) או צוואה רגילה. לסבתי (מצד אימי) בן ושתי בנות. האם במקרה זה יש להחזיר לבן בלבד? לחלק על פי הצוואה? אפשר להחזיר לאימי בלבד (שאר היורשים אינם מודעים לענין)? אם מדובר בצוואה על פי ההלכה, הרי שלמיעוט הבנתי הרכוש מוקנה ליורשים לפני שעת המיתה. בשעה זו הכסף לא היה ביד סבתי והיא לא היתה מודעת לקיומו. האם דבר זה משנה בכלל, שכן הכספים שייכים לסבתי בכל מקום שהם? או שמה כיוון שהתייאשה מהם, אין בכוח הצוואה להקנות את הכספים ליורשות ויש להחזיר לבן בלבד?
3. כאמור, בילדותי לקחתי כמה צעצועים מחנות שנסגרה לפני הרבה שנים. ניסיתי להתחקות אחר הבעלים, אך העליתי חרס. כבר תרמתי כספים למשרד המנהל את הכותל ולשם קניית ספרים. האם יש דבר אחר שאוכל לעשות?

שוב תודה ובברכה רבה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

  1. ברור שיש עדיפות להחזיר ליורשי הסבתא, שאתה חייב מן הדין, לבין להחזיר להורים שכבר מחלו לך ואין לך חובה הלכתית לתת להם.
  2. עליך להחזיר לבן היורש. על פי הלכה, אין אפשרות למכור או להעביר לאחרים חוב של גזל, כך שאף אם הייתה צוואה כשרה, החוב שלך הוא ליורש על פי תורה. לכל היותר, אם הייתה צוואה כשרה, חל חיוב על אותו בן להתחלק בכסף שיקבל עם שתי אחיותיו, אבל המצווה שלך היא להחזיר לבן.
  3. אין דבר נוסף לעשות, אלא להתפלל שהנגזל ימחול לך, או שתמצא אותו. כיום יש קרן הנקרא 'והשיב' הזוכים בכסף עבור הנגזל ועושים ממנו גמ"ח הלוואות לזכות הנגזל. אתה יכול לתת לקרן זה, אבל אינך מחויב בכך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ראשית תודה רבה על תשובתכם. הענין מציק לי ביותר ומועקה גדולה תסור ממני להביא את הענין לידי גמר.

    שאלת ההמשך שלי נוגעת בעיקר לקנין בענין השבת הגזלה. האח האמור נמצא בחוץ לארץ. אני מניח שהעברה בנקאית בידיעתו תופסת לענין הקנין (אכן?).
    במידה ויתברר שאין כתובה הלכתית האם מספיק העברה בנקאית ללא ידיעתו? או שיש חיוב דווקא בידיעה?
    במידה ויש כתובה הלכתית והאח יורה להעביר כספים לבנות המשפחה, האם מספיק שיורה על כך מרחוק וללא מינוי שליח?
    האם יש צורך להוסיף את עלויות ההמרה של השקלים למט"ח ולחילופין את עלויות ההעברה הבנקאית לחו"ל, או שאלו יקוזזו מתוך הסכום שאעביר?
    סיכום השאלה: כיוון שהאח נמצא בחו"ל מהי הדרך הנכונה לנהוג בענין העברת הכספים. הקשר בינו לבין שאר בני המשפחה רופף ביותר כך שלא ניתן להעביר כספים אישית.

    בתודה ובברכה.

  2. אינך חייב לשלוח את הכסף לחו"ל. אלא, עליך לומר לבן היורש שיש לך סכום כסף שהיית חייב לסבתא ושיגיד לך מה לעשות עם הכסף, או שייתן לך חשבון בנק בארץ להעביר את הכסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל