לתרומות לחץ כאן

פסל בובה בדמות אדם

אני מעוניין להכניס לעסק שלי שירותי הדפסה בתלת מימד, שפירושו יצור מוצרי פלסטיק אמתיים לפי הנדסה ועיצוב שהלקוח רוצה,
שאלתי אם מותר להדפיס דמויות של אנשים, או שאסור ליצר פסלים, וכן אם מותר לפגום בפסל וזה ישנה את הדין?

תשובה:
שלום רב

אסור לעשות בובה כזו אלא אם כן יש לה איבר חסר [בדרך כלל יש איבר חסר, אלא שיש אומרים שצריך שהחסרון יהיה בפניה], לגבי להשהות בבית בובה כזו, נחלקו הדעות ואף שראוי להחמיר שנהגו להקל. בשעת התפילה יש להסיר את הבובה שלא יתפללו כנגדה.

מקורות:
א. ראה שו”ע יו”ד סי’ קמא ס”ד וסעיף ז שאסור לעשות צורת אדם שלם, אבל מותר לעשותו על ידי שיחסר ממנו אחד מאבריו. אכן, דעת החתם סופר (שו”ת יו”ד סי’ קכח) שמותר לעשות זאת על ידי פועל גוי, אלא שבס’ נהרי אפרסמון (יו”ד סי’ קטז, קיז וסוף קיח) חלק על דבריו וכתב לאסור אף באופן זה, וכן דעת שו”ת יד אלעזר (סי’ קכט), וראה דרכי תשובה (יו”ד סי’ קמא ס”ק ל, וס”ק לב) שהאריך בנידון זה.

ב. בשולחן ערוך שם סעיף ד מובא שנחלקו הפוסקים אם מותר להשהות בבית צורת אדם שלם כשנעשה שלא לשם עבודה זרה. ובס’ בנחל אשכול (הל’ ע”ז סוף סי’ נ) כתב ללמד זכות על המקילים בזה, וכתב שכך נהוג בזמננו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא ציינתי שמצלמים את הלקוח (למשל חתן שרוצה מזכרת שלו) ומייצרים את הדמות שלו, בכהאי גוונא אין משום נראה כע"ז, שהאדם לא עובד את עצמו, וניכר שנעשה לנוי,
    האם גם צריך לפגום,
    וכן אם יש כאן חשש ע"ז, מה החילוק אם מייצר את זה גוי,
    (וכאן זה מכונה שבונה , רק התכנון נעשה ע"י תכנון במחשב, האם זה שונה)

  2. אם מציירים אדם מסויים נראה לי יותר גרוע.. כיון שלא מדובר בעבודה זרה, שהרי זה לא נעשה לעבודה זרה, אלא איסור מראית העין וכדומה, מותר על ידי גוי. מכונה זה מעשה האדם ממש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל