לתרומות לחץ כאן

הבחור לקח את הטבעת שלי ואמר לי התנשאי לי?

שלום :) אני וחבר שלי ישבנו ביחד והראתי לו את הטבעת שלי והוא החזיק אותה ואמר התינשאי לי ואמרתי כן
והוא ענד לי את הטבעת האם זה אומר שאנחנו מקודשים? או שזה חסר משמעות ? תודה מראש

תשובה:

שלום רב,

אם לא היו עדים במקום ודאי שאין בכך כלום. אבל ככל הנראה גם אם היו עדים במקום אין זה נחשב לקידושין, משום שהיום התופעה של הצעת נישואין שבו הבחור אומר "התנשאי לי" אינו נחשב על ידי האנשים כקידושין, אלא הכוונה היא להתחייבות להנשא בעתיד, ולא כקידושין גמורים.

אלא שיש להוסיף, שבכל מקרה לא "משחקים" עם הרעיון הזה של קידושין, לפעמים עלולים לבוא לידי מכשול.

העובדה שהטבעת היתה שלך, אינו גורם לכך שלא יהיו קידושין בענין. למרות שעל פי ההלכה הטבעת צריכה להיות של החתן. וזאת משום שהשו"ע (אבה"ע סי' כט סעי' יט) פסק השואל טבעת מאישה וקידש בה אישה אם היא ידעה שזה לצורך קידושין, הרי זו מקודשת. ומקורו הוא מדברי הרא"ש בפסקיו בקידושין פ"ב ובתשובותיו. ועל אף שהרשב"א חולק עליו, שאישה אינה מקנה לו כראוי את הטבעת (במקרה שהיא יודעת שמיד היא תקבל אותו בחזרה) אבל הוכיח הרשב"א שהבחורה עצמה אם היא הביאה לו את הטבעת היא מקודשת לגמרי, וראייתו מסוגיית הגמרא בקידושין – קידשה בגזל דידה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ציטוט: "…היום התופעה של הצעת נישואין שבו הבחור אומר “התנשאי לי” אינו נחשב על ידי האנשים כקידושין, אלא הכוונה היא להתחייבות להנשא בעתיד, ולא כקידושין גמורים."
    – נראה שהרב המשיב פסל את הלשון. ולא מובן, מדוע אין בזה משום 'היה מדבר עמה תחלה על עסקי קדושין ונתן לה אפי׳ בשתיקה', שזה בדיוק מה שקרה כאן – דיבר איתה על נישואין בעתיד, ונתן לה טבעת בשתיקה והיא קיבלה. אם היו עדים על מצב כזה, בהחלט היה מקום לחוש לקידושין להצריכה גט.

  2. ממש לא. הפרשנות של היה מדבר עמה ונתן לה טבעת שעכשיו הוא עושה את הקידושין. אולם תופעת הצעת נישואין קיימת ברוב הציבור, הפרשנות היא ברורה: עכשיו מציעים נישואין ומבצעים את הנישואין בעתיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל