לתרומות לחץ כאן

גילוח פיאות הראש

שלום וברכה.

לפני כחודש ומחצה, שאלתי כאן באתר לגבי נדר, שאם אמרתי שלא אגלח אף פעם ונהגתי כך כמה פעמים וזמן, אמרתם לי שצריך ככל קבלה טובה אחרת, לעשות התרת נדרים עם שלושה בשביל זה. עשיתי כך.

אבל, וכאן ישנה שאלה שמטרידה אותי: לפני שעשיתי את ההתרה עם שלושה, מישהו במשפחה שקצת מפחד מכך שאתחיל להתגלח (זה לא ההורים…) אמר לי הצביע על מקום פיאות הראש, היכן שזה ליד האוזן והנקב של האוזן ששם לא אגע. ואני אמרתי שלא אעשה זאת, ולא אמרתי בלי נדר.

אח"כ, מאוד מאוד התחרטתי שלא אמרתי בלי נדר, וכשהלכתי לחכם ואמרתי לו שאמרתם כאן שצריך לעשות התרה בשביל שאוכל להתגלח, משום מה, לא יצא לי גם לומר לו על כל שאמרתי שלא אגע בפיאות הראש (כמובן שהכל אני מתכוון מה שמותר לפי ההלכה…) ושכחתי, וכשעשה את ההתרה עם שלושה, אני התכוונתי (בזמן ההתרה שאמרו לי מחול לך) – התכוונתי גם לזה שאוכל בפיאות הראש גם לנגוע ולעשות מה שמותר לפי ההלכה.

גם שאלתי את החכם הזה כמה פעמים ואמרתי לו גם לפני וגם אחרי ההתרה, שם אחרי ההתרה אוכל לעשות גם בפיאות הראש, והצבעתי לשם והוא אמר לי שמותר לעשות מעכשיו הכל.

השאלה שלי (קצת ארוכה…) האם מותר לי כבר לעשות זאת, או אולי מכיוון שלא אמרתי לו לפני כן בפירוש גם על פיאות הראש, האם צריך לעשות שוב, או מכיוון שהוא התכוון שמעכשיו אוכל כבר לעשות הכל, גם סידור וגם גילוח, כל דבר שמותר, וגם מכיוון שאני באותו זמן שאמרו לי כיוונתי גם לפיאות הראש, האם זה מספיק וכבר ניתן לעשות זאת?

2. אם כבר מותר, ראיתי שיש שם בפיאות הראש כמה וכמה שכבות, מה מותר לקצר ומה לא? אני יודע שמותר עד שיהיה חצי ס"מ, אך האם מותר את השכבות להוריד ואת השכבה שהכי קרובה לעור להשאיר חצי ס"מ, או את הכל חצי ס"מ?

תודה רבה מראש, ואני גם מאוד מקווה שהשאלות שלי הובנו כהלכה.

תשובה:

שלום רב

אני בטוח שהכוונה שלך היתה שכל מה שמותר אתה עושה ומה שאסור אתה לא עושה. לא הבנתי מה זה שכבות… כל שערה בתחום האסור בגילוח תשאר לפחות חצי ס"מ אורך.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התשובה.

    אני אסביר יותר:

    א. אני, בשאלה הראשונה, מתכוון האם אפילו שלא הסברתי לחכם לפני כן, שאני מתכוון שיבטל גם את מה שאמרתי שלא אגע בפיאות הראש, אבל מכיוון שבשעת ההיתר שאמר לי מותר לך, האם זה כולל גם את זה? כי התכוונתי להכל (לכל מה שמותר)? עניתם כאן, שאני התכוונתי שמה שמותר אני עושה ומה שלא לא, זה נכון, השאלה היא, האם גם החכם יכול להתכוון לכך, אפילו שלא אמרתי לו לפני כן גם על הסיפור של פיאות הראש? וזה בסדר, כל עוד הוא התכוון שהכל יהיה מותר אחרי ההיתר, אפילו שלא הסברתי לו במפורש גם על פיאות הראש, אלא אמרתי לו שאני רוצה היתר שאוכל לגלח, לקצץ וכו', כל מה שמותר?

    ב. אני מתכוון לפיאות הראש ואני אסביר:

    הבנתי שהאורך מעיקר הדין צריך להיות עד העצם (או אחרי העצם), אבל נוהגים עד סוף הנקב.

    הבנתי גם, שהרוחב צריך להיות איך שהוא ואסור להצר אותו.

    השאלה שלי היא: האם זה נכון שזה מותר להעביר על זה עם מכונה למשל מספר 2 ואז יהיה מסופר כזה ועם אורך של חצי ס"מ? למה הכוונה חצי ס"מ?

    תודה רבה מראש.

  2. ברגע שזו היתה כוונתך, לא היה שום נדר על מה שמותר לעשות…
    אני כבר כמעט מיואש מלהסביר את זה… יש כמה נושאים: האחד הוא שטח הפיאות, וזה כמו שאמרת מקו תחילת המצח בקו ישר עד אמצע האוזן מאחורה [פיאות הראש], ופיאות הזקן כל השטח שבזקו מהראש עד העצם, כולל הרוחב כמו שהזכרת. חוץ מזה יש נושא אחר לגמרי!! אותן שערות שבכל השטח הזה שנקרא פיאות הראש והזקן שאסור להוריד אותו וכו', כמה באיזה אורך צריכות להשאר השערות שבו? כל שערה ושערה באותו שטח, באיזה אורך: על זה התשובה: חצי ס"מ. אני מקווה שעכשיו זה מובן יותר.

  3. תודה…

    לצערי, לא הבנתי. אני מנסה שוב בפעם האחרונה: אני מתכוון, לכל אותן השערות שצריך להשאיר עד סוף הנקב, מצד אחד אתם אומרים שאסור ליגוע בו וצריך להשאיר אותו, מצד שני, אומרים שמותר להשאיר חצי ס"מ, אז אני בסך הכל שואל: האם מותר להעביר את המכונה על זה, מכונת תספורת במידה 2 כדי שישאר חצי ס"מ, או לא. זה הכל.

    כי אני רואה תמיד אצל כולם, שזה נראה כזה, ישר ורואים שעברו על זה עם המכונה. לכן השאלה שלי, האם זה נכון, ואם לא, אז איך אפשר שזה יהיה באורך חצי ס"מ? הרי זה הרבה יותר ארוך מזה, לכן אני שואל אם זה נכון שהאורך יכול להיות חצי ס"מ, ע"י שמקצרים אותם שיהיו באורך הזה?!

    תודה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל