לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הנחת מאכל יבש על פלטת שבת / כשרות מכונת גילוח

שלום
יש לי שתי שאלות שונות.
1.
בצעירותי, הוריי נהגו להניח בשבת מאכלים (יבשים) על הפלטה ישירות, ללא 'צלחת הפוכה'. כאשר למדתי שמירת שבת כהלכתה, החלטתי לנהוג שלא כמוהם, ולהניח רק על צלחת הפוכה. אבל כעת ראיתי שיש בענין הזה מחלוקת בין פוסקי זמננו.
שאלתי היא, האם מותר לי כעת להניח מאכלים (יבשים) ישירות על הפלטה? ואם כן, האם צריך לעשות התרת נדרים בענין הזה? ואם כן, איך עושים התרת נדרים לענין זה?
2.
שאלה עיונית ולא מעשית: בשולחן ערוך כתוב שבגילוח הזקן, מספריים כעין תער מותר. על מה נסמכו אפוא אלה האוסרים את מכונות הגילוח? האם הם פוסקים בניגוד לשולחן ערוך? או שהם מפרשים בדרך מסוימת את השולחן ערוך?
תודה,

תשובה:

שלום רב

  1. ראוי שתמשיך במנהגך הנ"ל, אמת שדעתו של הגר"ע יוסף היתה להקל בענין, אולם הכרעת רוב גדולי פוסקי זמנינו היתה לחומרא [הגרש"ז אויערבך התיר על ידי צלחת הוכה אולם הגרי"ש אלישיב החמיר גם בזה וסבר שאין להניח אלא גבי סיר מלא באוכל, ראה שבות יצחק דיני שהייה וחזרה, וגם הגר"ש וואנזר ועוד לא הסכימו עם קולתו של הגר"ע יוסף. הגר"מ פיינשטין אף שציד להקל בענין זה מסברא, גם לדינא חשש להקל, כמובא באגרות משה ח"ד סי' עד, כך שהגר"ע יוסף די יחיד בענין זה]. כמובן שאם תרצה לשנות כדאי לעשות התרת נדרים.
  2. הבעיה היא שרוב המכונות גילוח אינן כשרות, יש בהם אמצעים הגורמים להשחתה גמורה של השיער מהשורש. יש מכונות עם הכשר של הרב גרוס כדי להשתמש בהן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה, אבל לא הבנתי את התשובה השניה. אני לא שאלתי אם מותר או אסור להשתמש במכונות גילוח. שאלתי שאלה עיונית, איך האוסרים מתיחסים לנאמר בשולחן ערוך שמספריים כעין תער מותר. האם הכוונה בתשובה היא שמכונת גילוח משחיתה יותר מתער?
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל