לתרומות לחץ כאן

הזיק תוך כדי ריצה בערב שבת

שלום ברכה,
במסכת בבא קמא פרק ג משנה ו כתוב: "שנים שהיו מהלכין ברשות הרבים אחד רץ ואחד מהלך, או שהיו שניהם רצים, והזיקו זה את זה, שניהם פטורין."
האם למדים ממשנה זו שאם בחור צעיר רץ בערב שבת לצרכי שבת והפיל למשל אשה מבוגרת וגרם לה לנזק גופני למשל שבר ביד או רגל, אזי יהיה פטור?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

בעיקרון כן. בערב שבת בין השמשות יש רשות לרוץ לצורכי שבת. אבל, בכל זאת המקרים שפטורים נדירים וכדלהלן:

א. הפטור הוא רק בזמן שבין שקיעת החמה לצאת הכוכבים של ליל שבת שאז אנשים בהולים ביותר, ולא לכל יום שישי. עיין פתחי תשובה חו"מ סי' שעח סק"ד. ייתכן גם לחדש שכל ההיתר לרוץ בערב שבת בין השמשות היה רק בעבר, לפני העידן הטכנולוגי, שהיה צורך להכין את כל האוכל רק בערב שבת ולא לפניו, כולל שחיטת העופות, בדיקתן, מריטתן ומליחתן, הרתחת מים באמצעות אש שהובער על עצים וכדו'. לא כן היום, שיש מקפיאים ומקררים וכו' ואין שום קושי להיות מוכן לשבת ברוגע, שאין סיבה להתיר לרוץ לזה שבפשיעתו דחה דברים לרגע אחרון.

ב. בערב שבת בין השמשות דין הרץ כדין המהלך ואם המהלך פטור גם הרץ פטור, וזאת משום שיש רשות לרוץ כמו שיש רשות להלך במשך כל השבוע. אבל, גם המהלך לא תמיד פטור. תלוי אם ראה את הניזוק וכיצד נעשה הנזק. עיין שו"ע שם סעיף ז ובביאור הגר"א שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ריצה לא אמורה להיות מסוכנת עד כדי שיכול לגרום להרוג. אם היה חשש פיקוח נפש בריצה, חז"ל לא היו מתירים זאת בשום פעם, גם לא לצורך הכנות לשבת. אבל אם אכן, אדם נהרג כתוצאה מריצה לצורך שבת, מסתבר שהעובדה שהרוצח בשוגג היה מתעסק בהכנת צרכי שבת, לא פוטרת אותו מגלות, שהרי גם החוטב עצים לצורך סוכה או למזבח, חייב גלות, מאחר וזה רק הכנה למצווה ולא מצווה עצמה, וכמבואר בגמ' מכות דף ח ע"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל