לתרומות לחץ כאן

כולם נעשים גדולים בגיל 13?

נא להסביר את העמדה שבן 13 חייב בכל המצוות. הרי הוא לא מבוגר אלא ילד. וגם מה הקשר בין בגרות פיזי וחיוב קיום מצוות? ואם הוא מגיע לבגרות פיזית בגיל צעיר יותר ?

תשובה:

שלום רב

על שאלתך זו עמד בשו"ת חתם סופר סי' שז, שהרי לא ניתן באופן מוחלט לומר שביום הבר מצוה הילד נעשה בר דעת, יש ילדים חכמים יותר ופחות אחראים יותר ופחות, ולכן קבע, שדין זה הוא בכלל כל שיעורי התורה שנאמרו הלכה למשה מסיני. כלומר, הרעיון העומד מאחורי הענין הוא הבשלות הנפשית שיש לילד בגיל זה, אבל הקביעה המוחלטת על יום מסויים לכל הילדים הוא הלכה למשה מסיני, כיון שלא ניתן לקבוע זאת אחרת. על פי זה כתב לחדש, שהואיל וכל שיעורי התורה נאמרו רק לישראל ולא לגוי, גוי מצווה בשבע מצוות בני נח ממתי שעומד על דעתו, ילד בוגר יעשה גדול עוד לפני גיל 13 וילד ילדותי יחשב גדול רק אחרי גיל זה, כל אחד לפי מצבו.

מכאן התעורר בפוסקים דיון מעניין, ילד גוי בוגר שרוצה להתגייר ועדיין אינו בן 13, האם הוא חייב להתגייר על דעת בית דין כדין גיור קטן או שדינו כגדול, שהרי כרגע הוא נחשב גדול, וכשיתגייר הוא מיד נעשה קטן… כמו כן יש לדוןהאם בכלל תתכן מציאות כזו שאדם שנחשב גדול יחזור וישעה קטן… ראה בענין זה בס' משנת הגר להרב משה קליין שליט"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל