לתרומות לחץ כאן

נגיעה במאכל או בתפילין לפני נטילת ידים

שלום.

רציתי לשאול, אם אדם נוגע למשל או נגע במקומות המכוסים, ולאחר מכן לפני שנטל ידיים, נגע בתפילין או אפילו הניח אותם, האם התפילין נטמאו או קרה להם משהו, או שלא?

2. מה יותר חמור ויכול לגרום לתפילין להיות טמאים (אם בכלל), נגיעה בהם אחר נגיעה במקומות המכוסים, או נגיעה בהם והנחתן בבוקר מבלי שנטל ידיים שחרית קודם? איזה טומאה או לכלוך חמורים יותר?
יש לי דוגמא לשאלה: למשל חסידי חב"ד והשלוחים שלהם, שנמצאים ברחוב ומציעים לעוברים והשבים להניח תפילין, הרי בוודאות לא כל מי שמניח תפילין מהשלוחי חב"ד, לא כולם נטלו ידיים שחרית, ולא נטלו ידיים אחר שנגעו במקומות המכוסים, א"כ האם הם גורמים לתפילין להיות טמאים? או שלתפילין לא קורה כלום אפילו שנגעו בהם או שהניחו אותם אדם שלא נטל ידיים שחרית, או שנטל שחרית, אבל נגע אח"כ במקומות המכוסים, והניח תפילין מבלי שנטל ידיים אחרי שנגע המקומות המכוסים?

תודה מראש.

תשובה:

שלום רב

  1. התפילין בסדר גמור, אלא שלכתחילה לא נוגעים בשום דבר בלי נטילת ידים. כאשר נוגעים בדבר מאכל, אם ניתן לרוחצו בלי שיתקלקל יש לרחוץ שלוש פעמים, אם לא ניתן לרוחצו הוא מותר באכילה למעט בירה, שבה יש לחשוש יותר. ראה ביאור הלכה סי' ד סעי' ה.
  2. שום דבר לא קורה לתפילין בשום מצב, אלא שכמובן יש חיוב ליטול ידים, וכיון שלא ניתן לעשות זאת ברחוב, צודקים החבדניקי"ם שעדיף להניח בלי נטילה.

יום נעים!

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה.

    יש לי עוד שאלה אחת, אבל בנושא אחר:

    כידוע, היו בשנים האחרונות, כמה פעמים שערוריות עם מכונות הגילוח. ויצאו מכונות עם הכשר של הרב גרוס שליט"א.

    שאלתי היא זו: אני אף פעם לא התגלחתי ולא השתמשתי במכוונת גילוח, וכן לא עשיתי שם דבר לגבי הזקן (לא סידור ולא קיצוץ וכו'). ומפני כמה סיבות, חשבתי אולי לעשות זאת לראשונה, ורציתי לברר, שראיתי אצל הספרים שבאים הרבה אנ"ש, שגם מתגלחים ע"י הספר או עושים סידור לזקן, ולא ראיתי שיש לספר מכונה של הרב גרוס או של מישהו אחר.

    רציתי לשאול אם כך, איך אפשר והאם ניתן לסמוך על הספר (ספר דתי כמובן), שיש לו מכונה כשרה, או אם אפשר לסמוך עליו אם אשאל אותו, ומה בכלל ההלכה אומרת בנידון זה?!

    ניסיתי לשאול אחד מהמסתפרים שם, בלי שהספר יראה, אך הדבר לא עלה בידי.

    תודה רבה.

  2. ומכונה שאינה לפי הרב גרוס, אינה כשרה? האם אפשר בקצרה, לדעת מה צריך ומה יותר חומרא, איך אפשר לדעת מה באמת צריך לפי ההלכה?

    שנים נזהרתי גם בגלל כל הדברים הללו שכל פעם מוצאים מכשולים אחרים.

  3. יש סוגים שונים של מכונות, ההמלצה הקבועה שלנו היא לפנות למכון הטכנולוגי להלכה של הרב הלפרין ולשמוע מהם אלו מכונות כשרות.

  4. הבנתי.

    יש לי רק עוד שאלה אחת קטנה: לפני מה שקצת חיפשתי כעת בגוגל, רציתי לשאול, האם זה נכון שמכונת תספורת (באופן כללי) יותר טובה ממכונת גילוח – מבחינת ההלכה, אבה יש פחות חששות, או אין הבדל וגם לתספורת יש צורך בכשר?

    תודה רבה.

  5. אני פשוט התקשרתי אליהם והם אמרו לי שהם לא עובדים יותר עם מכונות גילוח, וגם ראיתי באתר שלהם שלא כתוב מכונות גילוח, אלא רק מקררים ותנורים וכו'.

    לגבי מכונת תספורת, האם זה נכון שעל זה אין הכשר ורק על מכונות גילוח?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל