לתרומות לחץ כאן

השם תמר ביהדות

השם תמר מוזכר באירועים טרגיים בתנך. האם לא כדאי לקרוא לילדה בשם זה?

תשובה:

שלום רב

השם תמר לדעתי הוא אחד השמות הנפלאים שיש ואסביר: רבים שואלים "שם פלוני, איך הוא על פי קבלה"? וזו בדרך כלל שאלה חסרת טעם, שכן הקבלה לא מתייחסת בדרך כלל לשמות, ומי שעונה על שאלה כזו ואומר שהוא עונה על פי קבלה, תמוה בעיני… שונה בכך השם תמר או רחל [בעדיפות לתמר] שהוא הכינוי לשכינה שהיא כידוע הבחינה הנוקבית המקבילה כביכול לאשה בעולמות העליונים. כך שהבחינה הכי רוחנית לכל המושג אשה נקראת תמר. נקל לשער ששם זה מתאים מאוד לאשה יהודיה.

מעבר לכך, אינני יודע למה את רואה בסיפור של יהודה ותמר טרגדיה, נכון שהיה שם שלב של קושי, אבל לאחר מכן היא הקימה את כל שבט יהודה, כל מלכי בית דוד יצאו ממנה, כולל המלך המשיח, והובטח לה שלא תסוף המלוכה מצאצאיה עד עולם!

בהצלחה רבה ורוב נחת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום לרב המשיב.
    הסיפור של תמר לפחות לפי חלק מהמפרשים הוא טרגי, שכן כתוב על יהודה שלא יסף לדעתה ואמנם יש פירוש שלא פסק, אך לפי הפשט ויש מהפרשנים שכך מבארים – תמר נשארה אלמנה ולא התחתנה יותר לאחר שיהודה בא עליה, על אף שהיתה אשה צעירה. זו לא סיבה לא לקרא תמר, שאכן זה שם מאד יפה לדעתי.
    דבר נוסף – אל תתמה על המבארים שמות על פי הקבלה. אמנם בקבלה אין התייחסות לכל שם אך יש התייחסות לכל אות ולמבנה המילה, ושמעתי מרב חשוב שהאותיות בשם האדם מבטאות את המהות שלו. למשל תמר – ת' זה המוצא והרקע, ר' זה היעד והמטרה, ומ' זה הדרך להגיע אליה. לכל אות יש משמעות ובחינות והקבלה לספירות ולכ יש שמות שהם פחות טובים.
    ועוד סיבה היא שיש שמות שהם סתם המצאות בלי שום פתרון כמו אילאיל או קארין וזה לא טוב, ויש שיש להם משמעות שעלולה להיות שלילית כמו השם 'דין' או 'ימית', וכן שמות של רשעים כמו נמרוד או עמרי.

  2. א. ביחס לעיקר התכלית זה לא טרגי זה שיא ההגשה עלי האדמות כנ"ל.
    ב. ההתייחסויות שהבאת לאותיות אין להם שורש בקבלה.
    ג. שמות מומצאים אכן חסרי משמעות אבל שוב זה מובן גם בנגלה זה לא קשור לקבלה.

  3. אפשר שיוסיף למאן דהו..
    אני חושב שראיתי פעם בזוהר שהמשמעות של תמר היא תם מר
    וראיתי שמביאים גם כן שהרואה תמר בחלום תמו עוונותיו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל