לתרומות לחץ כאן

האם לעכב את ההלוויה כדי שיהיה מנין?

שלום כב. הרב שליט"א. תאור מצב: משפחה עוברת לעיר אחרת, אין להם מכרים ואם יש אז מסוג "שלום-להתראות", ולא עלינו, נפטר להם אחד ההורים -בגיל מבוגר. לא רוצים להלין מת בתקווה שיבוא בני משפחה. וגם אין בני משפחה שיגיעו בערים אחרות כי זקנים בעצמם. במלים אחרות אין להם אפשרות להשיג מניין להלוויה ולקבורה. האם הדבר מעכב ולא?

תשובה:

שלום רב,

אם לא ברור שיצליחו לארגן מנין ללוויה אם ידחו את ההלוויה עושים את זה מיד ולא מלינים את הנפטר. אולם אם נראה שיצליחו לארגן שיבואו הקרובים או מנין להלוויה ניתן לדחות את ההלוויה.

מקורות:

כתב בשו"ע יו"ד סי' שנז: "אסור להלין המת, אלא אם כן הלינו לכבודו, להביא לו ארון ותכריכין או מקוננות, או כדי שיבאו קרובים או להשמיע עיירות". כלומר, לצורך כך מותר להלין. וכתב שם בט"ז בשם המהרש"ל שכך גם הדין כדי להמתין לקרוביו. והקשה הש"ך מה החידוש בדבריו הרי זה כבר כתוב בשו"ע? ובספר דברי סופרים שם, ביאר שכוונת המהרש"ל להוסיף שגם להמתין לקרוביו שיבואו להלוייה ולא רק לקבורה אפשר להמתין ולהלין את המת. ראה עוד בשו"ת דברי מלכיאל חב סי' צה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בבתי קברות בירושלים נוהגים אברכים להציע עצמם למנין.

    התעריף נקבע על ידי אחד האברכים הנושא ונותן בשם חבריו עם משפחת הנפטר.

    כעין "מחירון" מנחה תשמש מכונית משפחת הנפטר, שכן מכונית איכותית וחדישה רומזת על יכולת המשפחה לתמיכה נדיבה יותר במצטרפים למנין.

    נהוג: בין 800 ש"ח ל 4,000 ש"ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל