לתרומות לחץ כאן

אדם שהסירו לו את אחד מהאשכים האם הוא פצוע דכה?

שלום לכבוד הרב,

שמעתי בעבר מאבי שעבר ניתוח להסרת אחד האשכים משום שהיתה לו בעיה של "קילה". אני יודע שיש איסור שנקרא פצוע דכא
והשאלה מה הדין בזה ומה ההשלכה לגבי אני צריך לברר או שמכל מקום אני בכל מקרה כשר או שעדיף פשוט לשתוק תודה

תשובה:

שלום רב,

אתה יכול להיות רגוע. אביך כשר לקהל ואינו נחשב לפצוע דכה באופן האסור לקהל.

מקורות:

אם נטלה ממנו ביצה אחת הרי הוא פסול לקהל, כך נפסק בשו"ע אבה"ע סי' ה' סעי' ז'. אולם הראשונים חולקים במקרה שניטלה ממנה הביצה השמאלית האם הוא כשר לקהל או לא. לדעת רוב הראשונים אין הבדל איזה ביצה נטלה ממנו כדי שיהיה פצוע דכה ואסור בקהל. ולדעת רבינו תם, אם נשארה לו הביצה הימנית הוא כשר לקהל. הרמ"א שם הביא את ר"ת וסיים: "טוב לחוש באיסור דאורייתא לדברי המחמירים שהוא רוב מנין ובנין".

אלא שהלכה למעשה מצאנו בהרבה מספרי הפוסקים שהתירו לסמוך על דברי ר"ת לדינא. ראה שם בהרחבה באוצר הפוסקים. וראה עוד בקהילות יעקב סוף יבמות שהביא מעשה כזה לאירע לבחור, ושאל האם עליו להודיע לארוסתו לפני הנישואין על כך שהוא כשר לקהל רק לדעת רבינו תם, וראה שם בהרחבה שפסק לו שאינו צריך להודיע על כך.

בנוסף, כידוע פסול זה הוא רק אם נכרת בידי אדם, אבל בנכרת בידי שמים הוא מותר בקהל. והרמב"ם והרא"ש חולקים האם גם פצוע דכה מחלמת חולי נחשב בידי אדם או בידי שמים. שני העדות הובאו שם סעי' י'. אולם ראה באוצר הפוסקים שם שלדינא אנו פוסקים כדעת הרמב"ם שזה נחשב בידי שמים ומותר בקהל.

כמה מהפוסקים כתבו, שאם נחלה, ומחמת המחלה עשאו הרופא פצוע דכא גם זה נחשב בידי שמים. כך כתב בשו"ת חתם סופר (אבה"ע סי' יז), וכך צידד גם בבית מאיר (שם סי' ה' סעי' י'), חוט המשולש (סי' יא). אולם אין זה מוסכם על דעת כל הפוסקים, ראה שו"ת בית יצחק (אבה"ע ח"א סי' לו אות ד'), חלקת יואב (אבה"ע סי' ג'), ושו"ת מהרש"ם (ח"א סי' קעו). וראה עוד בשו"ת מנחת יצחק (ח"ב סי' קכג אות י').

וכתב הנודע ביהודה (קמא אבה"ע סי' ו') שספק פצוע דכה דינו כספק ממזר שמותר מן התורה. והתורה אסרה בקהל רק את הודאי פצוע דכה. ואע"פ שספק ממזר אסור מדרבנן משום מעלת יוחסין, כתב הנוב"י שזה בגלל שהוא יכול להוליד, אבל פצ"ד שאינו מוליד לא גזרו בו חכמים משום מעלת יוחסין. לכן, מחמת ריבוי הספיקות כאן, אביך כשר לקהל, ואין טעם לומר לו דבר בנושא.

הרבה הצלחה 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. נשמע מהשואל, שהסתפק האם יש חשש לכשרותו כמי שנולד מפצוע דכא, ועל כך לא ראיתי התייחסות בתשובה. והיות ואין לי סמכות לפסוק איני אלא כמראה מקום לעצם השאלה.

  2. אתה צודק. אכן לא התייחסתי לזה. אבל ברור שאין כל שאלת כשרות על הבן. עפ"י הלכה אין שאלה של ייחוס לגבי הצאצאים של פצוע דכא, וזאת מהטעם הפשוט: פצוע דכא אינו מוליד. ולכן גם כתב הנוב"י קמא אבה"ע סי' ו', שאפילו שספק פצוע דכא כשר מה"ת כמו בממזר. דינו שונה בדרבנן מספק ממזר שנאסר מדרבנן משום מעלת יוחסין. אבל פצ"ד לא נאסר מדרבנן משום שלא שייך אצלו מעלת יוחסין שהרי אינו מוליד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל