לתרומות לחץ כאן

זוגיות עם גיורת שהתגיירה בקטנותה ואינה שומרת מצוות

שלום כבוד הרב,
אני בא מבית מסורתי, בית שהיהדות והלהכה הינם דבר מרכזי וחשוב. אני כשלעצמי אדם מאמין, אני מניח תפילין ,שומר כשרות ומנסה להתחזק גם בשאר התחומים, לאט לאט..
לאחרונה אני יוצא עם בחורה (מזה כחודשיים). היא מגדירה את עצמה כחילוניה, אינה שומרת מסורת ואף לא מחשיבה את עצמה כאדם מאמין. למרות הפערים הללו לא פסלתי את הקשר מתכתחילה ונתתי לזה הזדמנות בתקווה שאולי בהמשך היא תתקרב יותר לדת ונוכל למצוא את עמק השווה, ומי יודע, אולי אפילו להתחזק ביחד. שהרי זה דבר גדול לקרב יהודי ולהראות לו את הדרך הנכונה.. אולי אפילו זה אחת הסיבות שהבורא הפגיש ביננו, או אולי כך אני רוצה לחשוב.
מטבע הדברים הקשר הלך והתחזק, ומצאנו הרבה נושאי עניין משותפים. עד שבאחד הערבים היא החליטה לשתף אותי בדבר מאוד אישי עבורה. היא סיפרה לי שהיא מאומצת. הוריה (הלא ביולוגיים) ניסו להביא ילד לעולם במשך שנים ללא הצלחה עד שהחליטו על אימוץ מחו"ל. היא עלתה לארץ בגיל חודש ועד היום אינה יודעת הרבה לגבי הוריה הביולוגיים, שכן לא יצרה איתם קשר מאז. כששאלתי אותה לגבי גיור (אמא הביולוגית אינה יהודייה), אמרה שעברה הליך גיור לקטינים – הליך שגרתי שנעשה במקרים כאלה שבמהלכו ההורים המאמצים מתחייבים לתת לילד חינוך מסורתי יהודי והילד נחשב יהודי לכל דבר ועניין.
העניין הוא שלא נראה שהוריה המאמצים הקפידו לקיים אורח חיים שכזה. האבא המאמץ הלך לעולמו כשהיא הייתה די צעירה. בקשר לאמה, לפי היכרותי עמה היא אדם מאמין , מדליקה נרות שבת וקוראת תהילים מדי יום (לדבריה). כמו כן, הבחורה קרובה מאוד לאמה המאמצת – אפילו יותר מקשר נורמטיבי בין אמא לבת.
לאור האמור לעיל, נשאלת השאלה האם העובדה שהבחורה רחוקה מהדת ומהיהדות , כגיורת – מטיל איזשהו ספק בעצם יהדותה. הרי אם הייתה עוברת הליך גיור רגיל – של בגירים , שבמקרה כזה מוסברים לה כל חובותיה ומהות הגיור , והדבר נתון לשיקולה אם להתחייב לתרי"ג מצוות ולקחת עליה מחוייבות שכזאת, יש לראות את הדברים אחרת. מה שלא כן במקרה הנ"ל, שהרי היא איננה בחרה בדרך זו אלה הוריה בחרו בה בשבילה בזה שהביאו אותה ארצה. בנוסף, כמו שאמרתי,נראה שהוריה לא קיימו כהלכה את התחייבותם לרבנות לתת לה את החינוך המסורתי הראוי, דבר שהיווה תנאי לקבלתה כאחת מישראל בעיני הרבנים שאישרו את גיורה – כך ע"פ המסמכים שהראתה לי. או שמה היא יהודייה לכל דבר ועניין מאחר וגיורה היה מותנה בכוונת ההורים באותו מעמד בלבד ומשאושר הדבר ע"י הרבנים, אין להטיל פקפוק בעצם יהדותה ללא כל קשר להתנהלותה או אמונתה במהלך חייה.
אציין שהדבר עורר בי שאלות רבות ולא יכולתי להמשיך את הקשר עימה עד שאברר את הדברים הללו . כרגע הדברים ממש עומדים על הפרק ולכן אודה לתשובה בהקדם.

בברכה,

תשובה:

שלום רב,

אני חושב שנהגת נכון. כך היה ראוי לעשות, הבחורה הזו, יש ספק גדול אם היא יהודיה. אדם השואף להקים בית יהודי כשר לא יכול להתחתן עם נערה כזו. יש מחלוקת בפוסקים אם גיור כזה מועיל משום שהגיור של ילדים קטנים פועל מדין "זכיה" שביה"ד מזכים לו את הגיור. לכן, אם הסבירות הוא שתגדל כאינה שומרת מצוות אין זו זכות עבורה משום שיתכן מאד שעדיף להיות גויה מאשר יהודיה שאינה שומרת מצוות. מאידך יש פוסקים הסבורים שבכל מקרה הגיור תקף משום שבכל מקרה זו זכות עבורה להיות חלק מהעם היהודי. לכן בעצם הבחורה הזו היא ספק יהודיה, ילדיה למרות שיהיו רשומים כיהודים, הם בעצם יהיו ספק יהודים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל