לתרומות לחץ כאן

תשלום עבור ייעוץ כשמרגישים שהוא לא מועיל

באתי לייעוץ בתחום מסוים אצל מישהו שהמליצו לי ללכת אליו, הייעוץ היה אמור להיות 2 פגישות, במחיר 1000 ש"ח, אחרי הפגישה הראשונה לא הרגשתי שזה מביא לי תועלת, ולכן לא הגעתי לפגישה הנוספת. היועץ מבקש את מלוא התשלום.
האם אני צריך לשלם?

תשובה:

שלום רב,

אתה חייב לשלם לו 1000 ש"ח בניכוי מה שהיועץ נהנה מכך שחסך את הפגישה השנייה.

אינך יכול להיפטר מהתשלום על בסיס הרגשה בלבד. ייתכן, שאם היית משתתף בשתי הפגישות היית מרגיש את התועלת. ייתכן גם שמרגישים את התועלת רק בהמשך הזמן. ייתכן גם שבגלל שהחלטת בתחילת הפגישה שמכאן לא תצמח לך תועלת, שוב אינך להוציא תועלת. וייתכן גם שאין 100% הצלחה בשיטה, אבל התשלום הוא לפי פגישות ולא לפי הצלחות. כדי להיפטר מלשלם, עליך לדעת בבירור שהיועץ הונה אותך ושהוא היה אמור לדעת מראש שאין לו שום יכולת להביא לך תועלת. אם לאחר הפגישה הראשונה נודע בבירור שהוא לא יכול להביא לך תועלת, אבל מלכתחילה היה סיכוי שיביא תועלת, אתה חייב לשלם 500 ש"ח בלבד על הפגישה הראשונה.

מקורות:

אם כל פגישה מוגבלת בזמן, דין היועץ כפועל, שאם בעה"ב חוזר בו חייב לשלם כפועל בטל. עיין שו"ע חו"מ סי' שלג סעיף א. אם הפגישות אינן מוגבלות בזמן, אלא עד להשגת התוצאה או העברת המסר וכדו', יש ליועץ דין קבלן. לדעת הנתיבות שם סק"ז גם השוכר קבלן וחוזר בו חייב לשלם כפועל בטל והמחנה אפרים בהלכות שכירות סי' ד וסי' ה מביא מחלוקת ראשונים אם חייב כפועל בטל או שידו על התחתונה.

מאחר והיועץ אינו יכול להוכיח שהפגישות איתו מועילות, ברור שהשוכר את שירותיו סומך עליו ונותן בו את האימון וחייב לשלם גם במקרה של ספק, וכדין מוציא הוצאות ברשות. אם ברור שהיועץ אינו יכול להביא תועלת לאדם זה, אבל מלכתחילה היה סיכוי שיביא תועלת, יש לשלם על מה שעשה בפועל בלבד וכמבואר בשו"ע חו"מ סי' שלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל