לתרומות לחץ כאן

בל תשחית במאכלים / תפילה ליד שירותים

שלום וברכה כבוד הרב
מספר שאלות בבקשה
1. האם מה שנאמר על פירורי לחם מביאים לעניות ח"ו, זה רק ביותר מכזית? האם גם פירורים פחות מכזית צריך או מומלץ ללקט לתוך שקית ורק אז לזרוק? או שמותר לזרוק לשקית זבל הגדולה וזה לא עובר על מה שאמרו חז"ל.
2. האם החית מחמד (סוג של גרביל) ששחררנו בבית במשך כבר בערך שנה, אם עכשיו נחזיר אותה לכלוב זה צער בעלי חיים? (נשמע שלא, כי הרי מכתחילה הם בטבע וכולאים אותם).
3. שאלתי זאת אחרי יום כיפור נראה לי, אך לא מוצא את השאלה והתשובה – כאשר אני לא יודע הלכה מסוימת, מה לעשות באותו רגע? האם לעשות רק מה שאני יודע, או אם אני לא יודע מה לעשות במצב מסוים, אז לעצור את החיים וללכת לפתוח ספר או לשאול (זה יכול לקחת להביא לקוצר רוח של ספק כל רגע ועצירה פה ושם ובקיצור שגעון, הלוואי שהייתי יודע את כל ההלכות באופן מושלם הייתי בן אדם הרבה יותר רגוע סביר להניח).
4. יכול להיות ששאלתי גם את זה אך לצערי לא זוכר את התשובה – יש לי במסדרון שמחוץ לדלת החדר שלי שירותים מצד ימין, מה הדין, אני יכול להתפלל וללמוד תורה בחדר כאשר המכסה של השירותים פתוח ונגיד מחילה מכבוד הרב,
שיש מצב שהשירותים לא נקיים לחלוטין, ומה לגבי הפח אשפה ששוב מחילה מכבודך יש שם מגוונים, האם אני צריך לדאוג שהפח יהיה סגור לחלוטין או שהשקית בפנים תהיה סגורה?

תודה רבה כבוד הרב, שבוע טוב

תשובה:

שלום רב

  1. מעיקר הדין בל תשחית במאכלים הוא רק בכזית, אולם ספציפית לגבי לחם יש להמנע מלבזות גם פחות מכזית אבל לא פירורים קטנים שאין בהם חשיבות כלל. ראה כאן.
  2. אפשר להחזיר לכלוב. אינני יודע כיצד חייתם בבית בשנה האחרונה…
  3. כשאתה לא יודע דבר מסויים, כדאי להחמיר במידת האפשר. במשנה ברורה בהל' ברכות כותב שאין דין ספק דרבנן או ספק ברכות כאשר הבעיה היא פשוט חסרון ידיעת ההלכה. אבל שים לב שהרבה מספקותיך המוכרים לי אינם שאלה כלל, כלומר צריך איכשהוא ללמוד מה שאלה באמת ומה סתם לחץ..
  4. אם אתה לא רואה את השירותים זה בסדר כיון שהוא מחוץ לחדר, אם אתה רואה סגור את דלת השירותים כאשר אתה מתפלל. כשמתפללים בבית הכנסת חוסכים את הבעיה הזו…

בהצלחה רבה ויום נעים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל