לתרומות לחץ כאן

עקירת עצי מאכל שגדלו מעצמם בגינה קטנה

לכבוד הרבנים שליט"א
בגינת ירק קטנה שיש לי צמחו שתילי אגוז פקאן כתוצאה מאדמה שבהם היו פקאנים ישנים וכן קלמנטינה בר אינני מעוניין כלל בשתילים אלו שהורסים לי פשוטו כמשמעו את גינתי יש לציין שקרוב לוודאי שאם יגדלו לעצים כפי שהם לא תהיה להם תנובת פרי טוב אלא אם כן ירכיבו אותם בהמשך האם מותר יהי לרסס בשביל שימותו או לעוקרם כליל או שמא אהיה חייב לעוקרם ואח"כ לשתול אותם במקום אחר
בתודה מראש תבורכו מפי עליון

תשובה:

שלום רב,

אתה יכול לעקור את השתילים עם מעט אדמה ולשתול אותם במקום אחר.

מקורות:

כתב הרמב"ם (מלכים פ"ו הלכה ח'): "אין קוצצין אילני מאכל שחוץ למדינה ואין מונעין מהם אמת המים כדי שייבשו, שנאמר לא תשחית את עצה". כלומר, לא רק שאסור לקצוץ עצי מאכל אלא גם אסור לגרום להם למות ע"י עצירת אספקת המים (אמנם יתכן שאין חובה להשקות אותם, אבל ברור שאסור לגרום להם למות). כך שאין הבדל גדול אם אתה קוצץ אותם או גורם להם למות ע"י פעולת ריסוס.

יחד עם זה נראה מדברי הרמב"ם שהאיסור הוא רק לקצוץ את עצי המאכל לשם השחתה אבל אם זה מפריע לו מותר לקצוץ אותם, ומטעם זה כתב בחוות יאיר סי’ קצ”ה שאילן המחשיך ביתו של אדם, מותר לעוקרו, אך כתב שאם ניתן לקוץ את ענפיו אין לעקור את האילן אף אם מחמת כך יצטרך מפעם לפעם לקוץ האילנות שוב. וכך מבואר גם בתשב”ץ קטן סי’ שס”ט שאילן המזיק לבית אפילו הוא נושא פרי מותר לקוצו, וכן בשו”ת הרשב”א ח”ז סי’ תק”י.

אולם מאחר שמדובר בשתילים שניתן מן הסתם בקלות לעקור אותם עם מעט אדמה, כך ניתן וראוי לעשות. ראה בפתחי תשובה (יו"ד סי' קטז סק"ו) שכתב שבאופן הזה אין בכך כל איסור השחתה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל