לתרומות לחץ כאן

זכויות של כתבי רבותינו האחרונים מהדור האחרון

שלום כבוד הרב,
אני בחור צעיר ——————-. לצערי הרב שמעתי, לא רב אחד ולא שניים, שאין בחירה חפשית לגמרי ומביאים את הרב דסלר לתמיכה, והיו שניים שאמרו לי שאין להם בחירה לחלל שבת (דהיינו שהם לא יכולים לחלל שבת גם אם ירצו) כי זה לא בנקודת הבחירה שלהם. בגלל זה אני נבערתי באש קודש של קנאה לה' ופתחתי ברב דסלר וראיתי כי הם מצטטים משפט קיים, אבל הבעיה היא שהרב דסלר כותב עוד דברים…ובקיצור יצא שהם לא הבינו את הרב דסלר.
מאוד הצטערתי על זה שלוקחים רב קדוש מגדולי הדור האחרון (לא שאם הוא היה מקטני דור כלשהו זה היה פחות מצער…) ומוציאים מתוך דבריו דברי כפירה. בגלל זה החלטתי שאני מקבץ את כל מה שכתב הרב דסלר בעניין הבחירה ושכתבתי את הכל למחשב מתוך הספר, אות אות ופסיק פסיק, הכל שכתבתי בעצמי למחשב, ואז כתבתי הערות, פירושים וחידושים והערות והרחבות על הרב דסלר מפרי עטי ומפרי מיני עטים שהחלטתי להוסיף שם, וקראתי לכל החיבור בת מעל מאתיים חמישים עמודים גליונות הבחירה. מתוכו יש כשבעים שמונים עמודי A4 רק של מכתב מאליהו, לקט וקיבוץ של מאמרים ופסקאות מתוך כל חמשת הכרכים.
לאחרונה ניסיתי ליצור קשר עם מי שהוא בעל הזכויות על כתבי הרב דסלר וביום שישי שעבר התקשרתי לרב אלי דסלר מקליוולנד שהוא נכד המחבר ובעל הזכויות על המכתב מאליהו. התקשרתי אליו בשביל קודם כל לבקש אם הוא יוכל לעבור על זה או מכיר מישהו שיכול לעבור על זה ולכתוב לי הערות (כי אינני רוצה לסלף את הרב דסלר ח"ו), וגם משנה לזה גם לקבל זכויות כדי להדפיס את הספר הזה ולשווק אותו (אבל זה פחות חשוב כי אני אשמח גם לפרסם בחינם על האינטרנט או לפחות לברר לעצמי את הדברים).
הצטערתי מאוד כאשר הוא אמר לי שאין סיכוי שיתן לי את הזכויות ואסר עלי לפרסם את הדברים. הוא אמר כי אביו הרב נחום זאב זצ"ל התנגד בצורה חריפה לכל נסיון של מישהו לסכם או לפרש או להעיר או לערוך את המכתב מאליהו בכל צורה שהיא וכל קטע שהוא. אחרי מותו המשפחה עמדה על הדבר להמשיך את המסורת של הרב נחום זאב (שלא נתן טעם ולא ציווה על משפחתו להמשיך את זה וגם לא קיבל הוראה כזאת מאביו הרב א"א דסלר המחבר) ולא נותנים לאף אחד כבר עשורים רבים. אולם, הוא כן הביא טענה ואמר כי יש שבעים פנים לתורה ולכן יכול לבוא מישהו ולפרש את הרב דסלר שלא כהלכה ולהוציא ממנו דבר לא נכון והבנה מוטעית שהרב דסלר לא התכוון אליה (אמרתי לו שזאת בדיוק הסיבה שכתבתי את החיבור…), ולכן בגלל חשש מפירוש מעוות ולא נכון, הם אסרו את הכל ורק נותנים לאנשים להיפגש עם הרב דסלר בצורה ישירה בלתי אמצעית (הרי המכתב מאליהו נמכר ב"ה ולא אזל מן השוק וכל אחד יכול להשיג אותו). הוא לא רצה לשמוע ולא רצה לדון ולא רצה לתת שום תמיכה ולא להעיר על החיבור ולו דבר אחד ולא כלום. הוא אמר שניכר שעשיתי לשמה והכל ועבודה קשה, אבל הוא לא יכל לתת לי תמיכה ואמר כי אסור לי לפרסם את התורה שלי שאני כתבתי בהערות הללו (כי זה על הרב דסלר ועל המכתב מאליהו יש לו זכויות לכאורה).
נמצא כי השאלה שלי היא ככה: האם מותר לי לפרסם ולהפיץ את החיבור שלי גם ללא רשותו של בעל הזכויות? הרי קודם כל עברו מעל מאה שנה מאז פטירת הרב דסלר והוצאת המכתב מאליהו לאור לראשונה (אם זה משנה). שני כל, מי אמר שלרב נחום זאב יש זכות למנוע מאנשים לכתוב פירושים וסיכומים על הרב דסלר ולפרסם אותם? גם החיבור שלי לא יפגע במכירות שלהם כי זה ליקוט רק של ענייני הבחירה ולא פירוש סדרתי על כל המכתב מאליהו על הסדר, ולכן מי שיקנה את הספר שלי לא ימנע אחר כך מלקנות את המכתב מאליהו, אין קשר (אם כי הוא טען שיש קשר והם יאבדו מכירות). אז בעצם השאלה היא האם יש לרב אלי דסלר עדיין זכויות על המכתב מאליהו או שהזכויות פקעו (כל זה מבחינת דין תורה כמובן). גם בנוסף על כך האם זה משנה שאני שכתבתי את הדברים בעצמי ולא צילמתי את המכתב מאליהו, שאולי אז השכתוב מפקיע את הזכויות? כי הרי על התורה עצמה של הרב דסלר אין לו זכויות ומי שרוצה לפרסם תורות של הרב דסלר בלשונו ולכתוב סיכומים והכל אין לרב אלי אפשרות הלכתית למנוע זאת לכאורה. גם האם זה שזה מקבץ מקורות (אפילו שזה ציטוטים מאסיבים של מאמרים שלמים וקטעים ארוכים) ושהעניין הוא שאני הוספתי פירוש והערות וחידושים משלי גם יכול להפקיע את האיסור של פרסום הדברים ללא רשות בעלי הזכויות?
תודה רבה וכל טוב!
(אני יכול לשלוח לרב באימייל אם הוא רוצה לראות, ודווקא את זה הרב אלי כן התיר לי כי לא יכל לאסור)

תשובה:

שלום רב,

ראשית עלי לציין שהיוזמה שלך היא אכן מבורכת, ויהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיך.

הזכויות של משפחת הרב דסלר ברורות, ולא על כך אנו דנים כאן. כמובן הרבה כבר נאמר על סוגיית זכויות יוצרים מהי ההגדרה ההלכתית של זה. אבל איך שלא יהיה הזכויות שייכים למשפחת הרב דסלר.

יחד עם זה אין כל מניעה שתוציא חיבור שלך באופן שונה במעט, לדוגמא: "עיונים במשנתו של הרב דלסר" או "עייונים במכתב מאליהו". כך אתה לא מעתיק סתם כך את הכתב אליהו, אלא מטרת החיבור הוא לפרש את משנתו כהבנתך.

שיהיה לך בהצלחה ויפוצו מעיינותיך חוצה!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום,
    זה שוב אני השואל, והעניין הוא כי מכתחילה לא התיימרתי להעתיק סתם את מהכתב מאליהו אלא רק להוציא פירוש על ליקוט מקורות מהמכתב מאליהו על בחירה סציפית. אז בעצם אין להם שום אפשרות לעכב ממני להדפיס דבר כזה כי זה לא המכתב מאליהו עצמו אלא ליקוט עם פירוש שלי? והשאלה שלי היא הלכתית והשקפתית כמובן…(כי הם יכולים לדרוש ממני להגיע לערכותיהם…), שאם זה מותר מה שאני עושה על פי ההלכה, גם שכל המניעה היא מצד בן המחבר ולא המחבר עצמו בכלל.
    תודה רבה!

  2. שלום, תודה רבה, סליחה על שאני כל כך קשה הבנה, אבל אם אני עושה את מה שהרב אמר, כותב שזה עיונים במשנת הרב דסלר, אז אפילו שזה ערוך ככה שיש כמעט מאה עמודים מלוקטים מהמכתב מאליהו למעלה והפירוש שלי למטה בתור הערו, לא יוכלו ככח הנראה לטעון כנגדי?
    תודה ושבת שלום!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל