לתרומות לחץ כאן

מניעת הריון לאחר כמה לידות של בנים בניתוחים

תיקון שאלה–שלום כבוד הרב. אני נשואה +4 בנים את כולם ילדתי בניתוח קיסרי( 6 ,4 וחצי ,3 , ו1 וחצי ) אני מאוד חוששת להיכנס להריון נוסף ולא מוכנה נפשית ופיזית לעוד ילד . האם אוכל למנוע הריון לתקופה מסוימת?

תשובה:

שלום רב,

אני חושב שיש על מה לסמוך אם את עושה מניעה. עד חצי שנה נוספת.

מקורות:

בשו”ע (אבה”ע עו) מבואר: “האשה שהרשית את בעלה אחר שנשאת שימנע עונתה, הרי זה מותר. בד”א, שקיים מצות פריה ורביה. אבל אם לא קיים, חייב לבעול בכל עונה עד שיקיים”. כלומר, יש חיוב של פריה ורביה, ואסור לדחות סתם כך. אולם יש לשים לב, מצוות פריה ורביה שונה בגדרה משאר מצוות. מצוות שהן חיוב, עד שלא קיים את המצווה חייב בכל יום לקיימה. ואילו במצווה זו נאמר שגדרי חיוב המצווה הוא בגדרי חיוב עונה (כל אדם לפי זמן עונתו, הגמלים פעם בכמה חודשים, והספנים פעם בחצי שנה וכו’, למרות שלכאורה עדיין לא קיים את המצווה, אז איך הוא יכול להמתין זמן כה ממושך? אלא רואים שגדרי חיוב המצווה הוא להשתדל ככל יכולתו ברמת הסבירות. וכשם שחיוב עונה זה בהתאם למקובל ולכן הספנים פעם בחצי שנה וכד’, כך גם חיוב פריה ורביה הכפופה לחיובי עונה.

לכאורה בעבר המצב היה כזה שהאישה היתה עקרת הבית ואילו הבעל לפעמים היה ספן או גמל שחיוב העונה שלו הוא פעם בכמה חודשים עד חצי שנה. אבל אילו היה מצב שונה כמו בדור תהפוכות זה שניתן למצוא אישה שהיא ספנית או גמלית, לכאורה לא היה יכול לכוף אותה לקיים עונתו יותר מהסבירות במסגרת עבודתה, כי זוהי השיעבוד שלה, כולל לגבי מצוות פריה ורביה.

לכן אני מקווה שלא תקפידי עלי אם אני אגדיר אותך בסיטואציה כזו כ"ספנית" או "גמלית". שכנגע אינה מוכנה ויכולה פיזית ונפשית להיריון נוסף. וזה מה שנותן לפעמים פתח להתיר ולהמתין עם המצווה במצבים מסויימים. אולם יש לזכור, את לשון השו”ע הנ”ל, ואסור לזלזל במצווה זו. כך שאין כל סיבה להתיר עכשיו להשתמש במניעה זמן ממושך. בעז”ה בעוד תקופה, יחלוף חצי שנה בעז"ה תתחזקי מעט גם פיזית גם נפשית, ותוכלו להמשיך ולהשתדל בקיום המצווה. (גם יש איזה נקודה נוספת: שעפ"י ההלכה עד כ"ד חודש מהלידה האישה נחשבת למסולקת דמים שאינה ראויה להיריון).

בהצלחה ורוב נחת!

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל