1. אם נקרעה הציצית עד שנשארו רק שני קשרים, האם אפשר לתת לילד בן ארבע וחצי להמשיך ללבוש את זה? או שזה אסור גם מדין חינוך?
2. מה לעשות עם טלית קטן שנקרעה (הכוונה לטלית קטן ללא ציציות כלומר רק הבגד, אחרי שהוצאתי ממנו את הציציות ושמתי אותן בגניזה של הספרים)?
3. לגבי השאלה הקודמת, האם יש הבדל בין טלית קטן של ילד לבין טלית קטן של מבוגר?
תשובה:
שלום רב
- גם בגיל קטן אין לתת לו ציצית פסולה. אף שבגיל כזה סמכו על השיטות שאין שיעור לגודל הטלית ועוד קולות, אבל צריך שתהיה כשרה לפחות לחלק מהדעות. ראה פסקי תשובות עמ' קפה.
- לאחר שאין בה ציציות, מותר לזרוק לאשפה כשהיא עטופה בניילון, ואסור להשתמש בה תשמיש מבוזה, ראה שו"ע ומשנה ברורה בסי' כא.
- אין הבדל.
הרב כתב "לאחר שאין בה ציציות, מותר לזרוק לאשפה כשהיא עטופה בניילון".
במקום אחר, באתר כאן כתבו "ואף את בגד הציצית יש להחמיר לכתחילה ולגונזו".
אז מה למעשה?
וכן, כשיש בה ציצית, כיון שלמחמירים צריך לגנוז הפתילות בגניזה, האם לשיטות האלו – צריך להפריד הפתילות מהבגד [שאינו חייב בגניזה] או שאפשר להכניס הכל לגניזה [הפתילות מחוברות לבגד]? ומה המקור לזה?
תודה מראש.
אפשר לזרוק עטוף היטב וללא הציציות. מותר גם לגנוז במקום להסיר את הציציות.
"מותר גם לגנוז במקום להסיר את הציציות".
יש לזה מקור? או שזה סברא?
סברא פשוטה, אין בזיון בלשים בגניזה בגד של טלית.
"סברא פשוטה, אין בזיון בלשים בגניזה בגד של טלית".
אז אפשר לגנוז גם בגד שבלה בלי הפתילות?
מה שלא צריך לא צריך… אבל בזיון אין כאן.
"אבל בזיון אין כאן".
רצוני לברר באופן כללי:
אין בזיון לשים בגניזה דברים שלא צריכים גניזה?
בתודה מראש.
לכאורה לא, בפרט שמדובר בחפץ של מצוה.
השאר תגובה