לתרומות לחץ כאן

כיצד מרקדין לפני הכלה – כיצד מסתכלים על הכלה / בל תשחית במים

שלום הרב!
1.בגמרא כתובות ט'ז :" כיצד מרקדין לפני הכלה, בית שמאי אומרים כלה כמות שהיא, ובית הלל אומרים כלה נאה וחסודה" -לכאורה ק"ק הרי זה מצריך הסתכלות באישה אזי כיצד חז"ל התירו הסתכלות זו?
2.האם יש "בל תשחית" במים או בכל שתייה?
3.אם רוב בית המקדש היה עשוי זהב ואבנים אזי מדוע אנו אומרים נשרף וכי זה היה עשוי מעץ?

תשובה:

שלום רב,

  1. הגמרא מביאה של את דברי ר' שמואל ב"ר נחמני שאמר שמותר להסתכל על פני הכלה כל שבעה ימים כדי לחבבה על בעלה. ולית הלכתא כוותיה. וכתב שם הרא"ש שיש אומרים שכל שבעה אכן אסור אבל ביום הראשון מותר. והרא"ש עצמו כתב שודאי אסור גם ביום הראשון ובכלל לא. אלא שהיו מסתכלים על ההינומא ואומרים כלה נאה וחסודה.
  2. יש איסור בל תשחית גם במים – ראה תוס' ב"ק קטו,ב ד"ה ולא ישקה.
  3. בודאי שיש אפשרות לשרוף גם בית מאבנים, למרות שברור שזה לא נשרף כמו בית שעץ.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מש"כ דיש איסור בל תשחית במים ע"פ תוס' ב"ק, ע"ש בתוס' דאסור להשקות מים מגולים [שיש בה סכנה] לבהמה משום בל תשחית דבהמה ולא משום ב"ת של המים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל