לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

אדם הנוהג כפסקיו של הגר"ע יוסף יכול למכור שיער פאה נכרית?

לכבוד הרב שלום
ידוע לי שהרב עובדיה אסר על
חבישת פאה ורציתי לדעת אם
מותר לתרום שיער לנשים חולות
סרטן גם אם יש סיכוי שהשיער
יגיע לאישה שאינה רווקה?

תשובה:

שלום רב,

לדעתי גם מי שחושש לאסיור בפאה נכרית יכול למכור שיער למי שאינה רווקה. ואין בזה כל איסור מסייע לדבר עבירה וכד', משום שהרי ברור שהסוגיה הזו נתונה למחלוקת, ויש פוסקים רבים אחרים שהתירו. כלומר, הרוצה לסמוך על המתירים ודאי שהוא יכולה ואפילו לכתחילה כפי שאנו רואים את נשות רבים מגדולי ישראל שחבשו וחובשות פאות. איסור מסייע לדבר עבירה נאמר רק באופן שגם למי שעושה את המעשה אסור. לו. אבל כאמור במקרה כזה, ודאי מותר לה ללבוש פאה, ולכן אפשר למכור שיער לאחרות.

אולם ודאי שמצווה רבה ביותר זה לתרום את השיער לנשים חולות הזקוקות לכך.

תבוא עליך ברכה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בספר מעיין אומר חלק ט', שהוא שו"ת שנשאל הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל והועברו ע"י משמשו הנאמן הרב נקי שהעתיק הכל בדייקנות, מוכח שהרב עובדיה התיר במקרים פרטיים לנשים נשואות ללבוש פאה (מלבד היתרו המפורסם לאלמנה וגרושה), וכן התיר לכתחילה להעביר פאה לאשה חילונית שתלבשנה ככיסוי ראש.

    ◄ לשאלת השואל, "זוג צעיר, נשואים שנה וחצי, וסיפרה האשה שלובשת מטפחת, אך אפה ארוך, ולא מוצאת חן בעיני בעלה, וללבוש פאה בעלה לא מוכן כי פוסק כרבינו [הגר"ע יוסף, לאסור פאה], ענה הרב זצ"ל: "יכולה ללבוש פאה".

    ◄ לשאלת השואל, "בחור מישיבת "חזון עובדיה" שנשא אשה, ואשתו הולכת כבר שנתיים עם מטפחת, כעת קשה לה והיא בדיכאון מזה. גרים בעיר בני ברק, ויש גם לחץ של המשפחה", ענה הרב זצ"ל: "שתלבש פאה. הרי היא בדיכאון, שלא תשתגע".

    ◄ לשאלת השואל, "בקהילה אחת בחו"ל בה כל הנשים ללא כיסוי ראש, התחזקה אשה אחת והחלה ללכת עם פאה. ואמר לה רב הקהילה, שאם לא תשים מטפחת, כבר עדיף לא כלום. ענה הרב זצ"ל: "ודאי שפאה עדיף מגילוי ראש".

    ◄ לשאלת השואל, "חוזרת בתשובה שהיתה הולכת עם פאה, כעת הולכת עם מטפחת. האם מותר לה לתת את הפאות שלה לאחותה החילונית ללבוש?" ענה הרב זצ"ל: "מותר".

    הגר"ע יוסף גם ידע שישנם פוסקים רבים שהתירו, למרות שהשמיטם מ"יביע אומר". מעניין לציין את עדות הרב אמיר קריספל שליט"א, מי שהיה ראש לשכתו של הגר"ע יוסף זצ"ל, שכתב: "הרב משאש היה גאון גדול, בכלל לא במושגים שלנו. אני זוכר שב'אור תורה' מישהו כתב נגדו לגבי פאה, הביא פוסקים כמנין פאה נגד הרב משאש וכתב כאילו הרב משאש חבר שלו. מרן זצ"ל כעס מאוד על אותו כותב, ואמר: 'אם הרב משאש היה רוצה לענות לו, היה מביא לו פוסקים כמנין פאה נכרית להתיר. ולא זו דרכה של תורה". מי שהביא את הרב משאש לירושלים, זה מרן זצ"ל". עד כאן עדות הרב קריספל.

    מכל זה משמע ודאי שלפי דעת הרב עובדיה מותר לתרום לנשים חולות את הפאה, כי גם לנשואות יש היתר במקרים מסויימים, וגם לגרושות, ואלמנות, וחוזרות בתשובה, וכו' וכו'.

  2. לעצם הנידון, כל הראיות שהובאו כאן ע"י ישראל מאיר, הם ראיות הפוכות דווקא, שלא התיר הגר"ע יוסף אלא למקרים יוצאי דופן בבחינת הוראת שעה ושעת הדחק. זה לא ראיה כלל. לדעתי על כל פנים.
    וגדולה מזו אני מתפלא על הרב שהשיב שלגר"ע יוסף מותר למכור – באותה שעה שבתשובה שלו ביביע אומר חלק ה סימן ה באבן העזר הוא כותב שעתידים ליתן הדין אלו שמוכרים. זה לשונו שם "‏(ומה מאד יש להזהיר את עורכי העתונות הדתיים שנעשה להם כהיתר לפרסם המקומות ‏שמוכרים: פאה נכרית, ומכשילים בזה את הרבים)" , והוא מדבר על המפרסמים, כל שכן המוכרים. אני חושב שרב שעונה על דבר כזה חייב לעיין בדעתו של אותו פוסק לפני שהוא בשמו של הגר"ע יוסף דברים שהוא אמר הפך הגמור מהם!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל