לתרומות לחץ כאן

עץ המאהיל על קבר ועל חדר – טומאת כהנים

שלום וברכה.
2 שאלות שאינן קשורות אחת בשנייה.
הראשונה: עץ ברוש שחלק מענפיו מאהילים על קבר וחלק אחר מענפיו מאהילים על חלק מחדר קטן המיועד לגניזה. האם מותר לכהן להכנס לחדר זה?
השנייה: אישה בהריון מתקדם שהתייבשה ואושפזה וכחלק מהטיפול נבדקה במקורה האם היא צריכה ללדת. כתוצאה מהבדיקות ראתה דם. האם במהלך בדיקות מעין אלו יתכן שיצא דם מטמא מהרחם ולכן האישה המדוברת אסורה לבעלה?

תשובה:

שלום רב

  1. אם העץ מאהיל על פתח הכניסה לחדר הקטן אין ספק שאסור לכהן להכנס שם, שהרי העץ מאהיל עליו ועל הקבר יחד, אבל אם הפתח מהצד השני, אף שהוא מאהיל על תקרת החדר אין בעיה. הכלל בענין זה הוא כך, טומאה יכולה לאסור חדרים שונים רק אם יש להם פתח משותף כך שהיא אמורה לעבור דרך אותו חדר בדרכה החוצה [כמו בבתים משותפים, שחדר המדרגות כולו נאסר כיון שצריך להוציא את המת דרך שם. אבל אם הטומאה לא אמורה לעבור דרך שם, ויש לה פתח לרשות הרבים, כיון שהוא מקום סגור לעצמו אין חשש. ואם יש שם חלון תחת העץ יש להקפיד שיהיה סגור. ראה מקורות הדברים בהרחבה ראה שו"ע סי' שעא סעי' ד, ובפירוט וביאור בס' טהרת הכהנים של הרב גרוס פרק ח.
  2. באופן עקרוני אין סיבה שתראה דם מחמת הבדיקה, אני מניח שרק הכניסו אצבע וכדומה, כך שהדם כנראה יצא מהרחם בגלל החולשה וכיוצא בזה, ויש בו כדי לאסור, אלא אם כן היא יודעת בבירור שיש לה פצע מדמם בנרתיק מחמת בדיקת הרופא. אם הכניסו מכשיר לתוך הרחם לפעמים ההכנסה לבדה מטמאת, צריך לדעת באיזה מכשיר מדובר.

בהצלחה רבה ורפואה שלמה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל