ברכה על נטילת ידים בבוקר

אדם שקם בבוקר והלך לבית הכסא וביציאתו שטף ידיו במים וסבון. לאחר מכן ניגש למטבח מילא נטלה במים ונטל ידיו לסרוגין ובירך על נטילת ידיים.

מדוע אנו לא אומרים לא שלא יברך. שיש כאן סב"ל. מצד נקיות וודאי יצא י"ח ומצד רוח רעה ,פוסקים רבים סבורים שלא צריך כלי או שדי תחת הברז לסלק רוח רעה. ?

תשובה:

שלום רב

להלכה אנחנו נוקטים שברכת על נטילת ידים היא חלק מברכות השחר ואינה בהכרח חייבת להיות סמוכה לנטילה [לכתחילה יש בזה מנהגים חלוקים, אבל מי שלא בירך ודאי מברך אחר כך יחד עם ברכות השחר]. וראה ביאור הלכה בתחילת סי' ד שכתב שאדם שקם זמן רב לפני התפילה לא יברך על נטילת ידים מיד שמא יזדקק לשירותים לפני התפילה ותהיה ברכתו לבטלה להצד שהיא משום נקיות, אלא יברך בתפילה.

אגב אין צד שהברכה היא משום רוח רעה, אלא משום טעמו של הרשב"א שהיהודי הוא ככהן המתקדש בכיור, לפי שנעשה בריה חדשה, ראה משנה ברורה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל