לתרומות לחץ כאן

נטילת שכר שדכנות במי שאין אומנותו בכך

בס"ד,
רציתי לשאול, האם לאדם שאינו שדכן מקצועי מותר לקחת תשלום על שדכנות, כאשר לא טרח בדבר כלל.
בסוף פרק שני מקידושין, מתירה המשנה ליטול שכר על מילוי מי חטאת ועל הבאת אפר פרה, והסביר רש"י, משום שדבר טורח הוא והתורה לא הטילה עליו זאת. משמע שאם אינו טורח בדבר כלל, יהיה אסור לדרוש תשלום על הבאה ומילוי, אע"פ שמילוי והבאה אינו אלא מעשה קוף ואינו עוסק בעצם המצווה לטהר את הטמא.

ולכאורה לפי זה ה"ה שכר שדכנות, אע"פ שאינו משיאם ממש, כל שלא טרח בדבר כלל הרי זה דומה לשכר הבאה ומילוי שהיה אסור ליטול [לולא הטורח שבדבר].
כמובן, מי שמלאכתו בכך ודאי שיטול שרשאי ליטול לפחות שכר בטלה, אך שאלתי היא במי שאינו עוסק בכך, ובאקראי הציע שידוך
בברכת התורה,

תשובה:

שלום רב,

אדם אינו מחויב לשדך אחרים, כאשר יש הורים היכולים לשכור שדכנים ולחתן את צאצאיהם. כמו כן, כל אחד יכול למצוא זיווג בקלות, אם היה מסכים לשידוך שהצד השני חשוב פחות ממנו. הקושי למצוא שידוך הוא רק בגלל שמחפשים שידוך מתאים ולא רוצים להתפשר על פחות. לא נראה לי שיהיה חיוב על כל העולם לטרוח (אפילו לא טרחה מועטת) כדי שהצדדים יוכלו למצוא כרצונם.

במקרה שאין חיוב לעשות פעולה מסוימת מותר לדרוש עבורה שכר, עיין נתיבות סוף סי' רסה.

את הראיה מרש"י לא הבנתי כלל, הרי מפורש ברש"י שם שכל האיסור ליטול שכר על הזיה היא משום שנוטל שכר על לימוד מצוה ויש חיוב ללמד בחינם וכן כתב בחידושי הריטב"א שם. ואיזה עניין לימוד יש בשידוך.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל