לתרומות לחץ כאן

האם מותר למכור/לתת טלויזיה ליהודי?

שלום לרבנים,בתחילת התשובה הטלויזיה הוצאה מהבית והוכנסה למחסן.שאלתי היא האם מותר לי לתת אותה לקרוב משפחה השומר שבת אך יש לו טלויזיות בביתו מבלי שאכשל מ"לפני עיוור לא תתן מכשול" או "לא תביא תועבה אל ביתך" או אפילו סיוע לדבר עבירה,וכן אם התשובה תשתנה אם הקרוב משפחה מחלל שבת בפרהסיה(הנחשב בעיני רבים כמו גוי) ויש לו כבר מספר טלויזיות בבית?
במידה ואסור לי לתת לאף אחד מהם,מה עלי לעשות עם הדבר המשוקץ הזה?לזרוק לפח?למכור לגוי?

תשובה:

שלום רב

נראה שמבחינה עקרונית אין איסור לתת לו את הטלויזיה, כיון שהוא יצפה בלאו הכי בתוכניות שהוא רוצה לראות, יש לו כבר טלויזיה, מה שאתה עושה בסך הכל זה לעשות לו יותר נוח או יותר זול. כמו כן, לא כל מה שרואים בטלויזיה מוגדר מבחינה הלכתית כאיסור של ממש, יש גם סרטים מצוירים לילדים [כמובן אין להראות לילדים, זה פשוט, יש להרחיק אותם מהמכשיר הזה וכו' וכו', אבל מבחינת איסור לפני עיוור ניתן כבר להגדיר שלא מדובר בחפץ שכל תכליתו לאיסור], וממילא תקף כאן הכלל האמור במשנה בשביעית שמותר לתת לעם הארץ כלים באופן שהוא עשוי לא להשתמש בהם לאיסור, למרות שאנו יודעים שישתמש בהם לאיסור. כך הורה הגר"מ פיינשטיין בשו"ת אגרות משה יו”ד ח”א סי’ עב. כמו כן, כיון שלא מדובר בלפני עיור ממש, שכן כאמור יש לו כבר טלויזיה, אלא אולי במסייע לדבר עבירה, יש לצרף כאן את הדעות שאין איסור מסייע לדבר עבירה באדם חילוני, כמו במומר, וכן הורה בשו"ת שבט הלוי ח"ה סי' מא, וע"ע שו"ת מנחת יצחק ח"א סי' י.

אולם, נראה שכיון שטלויזיה היא סמל התועבה, אם הדבר לא כרוך באי נעימות רבה תזרוק את זה לפח האשפה, לא נראה לי חסד גדול לסייע ליהודי לראות טלויזיה…

בהצלחה רבה בהמשך הדרך! כה לחי!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל