למה מברכים ברכות התורה לפני שעולים לתורה הרי כבר ברכנו ברכות התורה לפני התפילה?
תשובה:
שלום רב
לגבי ברכות העולה לתורה נחלקו הדעות, יש שסברו שהוא חיוב מהתורה [רשב"א ורמב"ן] שנאמר "כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלוקינו", הו"ד בכף החיים סי' קלט ס"ק כא. אולם הכרעת הפוסקים שמי שבירך כבר בבוקר ברכותיו הם מדרבנן, ושני טעמים נתנו בדבר, בטור שם כתב שהוא משום כבוד התורה וכן הובא בערוך השלחן שם סעי' ט, ואילו במגן אברהם שם ס"ק ה כתב שהוא משום כבוד הציבור, והובא במשנה ברורה שם.
מעיקר הדין היה די בברכה בתחילת הקריאה ובסופה, ואין מקום לחייב בכך כל אחד מהעולם, אלא שמשום שיש שנכנסים ויוצאים האמצע ויהיו סבורים שלא צריך לברך, תיקנו שיבר כל אחד מהעולים, ראה שו"ע שם.
יום נעים.
במשכנות יעקב (או"ח סי' סג) כתב, דברכת התורה ביחיד מדרבנן דומיא כשאר ברכת המצוות, ואילו בציבור ברכת התורה מד"ת.
הבאנו שיטות אלו מהראשונים.
השאר תגובה