לתרומות לחץ כאן

השתתפות בעלויות בנייה כאשר בונים מרפסת מעל הרחבה

שלום.
שכן מתחתי מרחיב את דירתו. בונה חדר ומרחיב סלון. הוא בקומה שניה ובונה על עמודים. השכן חילוני ואינו מקבל עליו דין תורה. הוא הודיע לי שאם אעשה מרפסת על מרפסת קיימת שלו ישמח מאוד אך ששאלתי אותו על השתתפות אמר מה פתאום. אני מעוניין בשלב עתידי אם וכאשר יהיה לי כסף לעשות על הגג שלו מרפסת שמש. האם מחויב לשלם לו על חלק מהוצאת הגג ו/או היסודות? ולסיום, אם ינקוב בסכום מופרז? מה היחס לדין של המדינה במקרה זה?
הדברים ממש על הפרק וזקוק דחוף לתשובה.
תודה מראש.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אני מבין שהוא לא ויתר על מרפסת מעל הגג, אלא על מרפסת מעל מרפסת. אם כן, במידה ותבנה תהיה מחויב להשתתף ובדרך כלל עדיף להתפשר על כך מראש.

החוק אינו קובע בדין תורה בעניין הזה, מאחר ולא מדובר במנהג השותפים לומר שעל דעת כן השתתפו, אלא בתביעה שהתעוררה בעקבות הנאה שיש לאחד מהשקעה של השני, כאשר אין שום הסכם בין הצדדים.

מקורות:

לעניין כמה חייבים לשלם עיין בתשובה כאן.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה על התשובה. נראה לי שלא הייתי ברור. אדייק בהסבר. ממערב יש לו מרפסת תלויה ושם אני שוקל לבנות מעל המרפסת שלו גם כן מרפסת תלויה. האם שם עליו להתחלק אתי היות ואני עושה לו גג שממנו הוא נהנה?
    מצפון הוא מרחיב 40 מטר ואני שוקל לפתוח דלת ולעשות מעל הגג העתידי שלו מרפסת. על השטח הזה מצפון אני מבין שהתשובה התייחסה.

    אשמח לתשובת המשך.
    חג פסח שמח ותודה

  2. אם הנך בונה מרפסת מעל מרפסת פתוחה, לא ברור אם יש לך תביעה כלפיו. וזאת משום שמרפסת מקורה לא בהכרח יותר חשובה מאשר מרפסת פתוחה. בשכונות חרדיים או מתחרדים, יש הרבה יותר ערך למרפסת פתוחה היכולה לשמש לסוכה, מאשר למקורה. גם בשכונות שאין להם עניין בסוכה, יש עניין במרפסת פתוחה כמרפסת שמש וקשה להוכיח שהתחתון נהנה מהמרפסת שהנך בונה. האמירה שהוא מאוד ישמח, אין בה משום הוכחה ששווה לו גם לשלם סכום מסוים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל