לתרומות לחץ כאן

שטר חצי זכר של אישה נשואה

שלום וברכה לכבוד הרב.

שאלתי עוסקת באישה שמנהלת חשבון בנק נפרד מבעלה, והזוג עורך צוואה משותפת לפי החוק בארה"ב. האיש מצווה להוריש סכום כסף לקרן שתפרנס את האישה, ולאחר מותה היתרה תועבר לקרובים אחרים שלו. וכן האישה מצווה את ירושתה לקרן שתפרנס את האיש, ולאחר מותו היתרה תועבר אלי. רכוש אחר שבבעלותה ינתן לי באופן מיידי.

בשביל שצוואתה תהיה תקפה לפי דין תורה, הנחתי שעלי לבקש ממנה לערוך שטר חצי זכר לטובתי. אלא שמאחר שהיא נשואה, מן הדין בעלה יורשה, וללא הסכמתו היא אף אינה רשאית לתת לי מתנה או להקנות לי דרך אודיתא את ההתחייבות שבשטר. לא סביר בעיני שאבקש ממנו הסכמה מפורשת לשטר שכזה.

אולם ראיתי שיש מי שכתב שאם הבעל מתעסק בכתיבת הצוואה של אשתו, נחשב כמסכים לה. והרי כאן הם עורכים צוואתם במשותף, וכנראה שהבעל אף משלם שכר טרחת העו"ד. אך עדיין אני מתלבט לגבי הסכמה שמכלל זו, בעיקר מחמת שהשטר חצי זכר אומנם מיועד להביא למימוש הצוואה, אך מבחינה פורמלית הוא מהווה שטר עצמאי, ואף יש בו התחייבות על סכום עצום, ואם כן אולי אין לנו אומדנא ברורה שנעשה ברשות הבעל. מאידך, מכך שהזוג מנהל חשבונות בנק נפרדים ניתן להסיק שהבעל מתיר לאשתו לחייב עצמה כרצונה, ועכ"פ מסכים לכך במקרה זה שההתחייבות רק נועדה להוציא לפועל את צוואתה, עליה הוא יודע. ומצדו גם יש בכך עניין של מצווה לקיים דברי המת.

מכאן שאלתי האם יהיה ניתן לסמוך על הצוואה מכוח שטר חצי זכר שתערוך האישה ללא ידיעת בעלה. בנוסף, אם יש עצה לסמוך על הצוואה שלפי החוק בארה"ב בלי מסמך הלכתי, ולייתר את הצורך לשכנע את האישה לערוך אותו, הרי זה משובח.

תשובה:

 

שלום רב,

יש לעשות צוואה רגילה של הקניית נכסים (גוף מהיום ופירות לאחר מיתה). וצריך הסכמה של הבעל (מספיק הסכמה בעל פה אבל עדיף שיהיה ראיה על כך שהוא הסכים על ידי עדים או מסמך כלשהו חתום על ידו. העובדה שהוא מגיע איתה לערוך את הצוואה ודאי מורה על כך שזה נעשה בהסכמתו). אולם יש להימנע משטר חצי זכר במקרה זה, כי שטר חצי זכר מבוסס על התחייבות של האישה בסכום גדול לטובת היורש, ולא ברור שהתחייבות של האישה תועיל גם עם הסכמת הבעל, במקרה שבעלה יחיה אחריה. אמנם על הנכסים שתרכוש בעתיד – אין לנו ברירה אלא לסמוך על ההודאה שכותבים בצוואה ואפשר שהיא מועילה יותר משטר חצי זכר (אם הבעל מודה שלוותה אשתו בהסכמתו).

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. צוואה רגילה של הקניית נכסים באה במקום הצוואה המשפטית המפורטת שהם עורכים באמצעות עו"ד המוודאת שהיא תקינה לפי החוק האמריקאי, לרבות ההורשה לקרנות וטיפול בסוגים שונים של נכסים וכיוב'. אין אפשרות שיחליפו אותה במסמך הלכתי. לכל היותר אוכל לנסות לבקש שימלאו גם מסמך הלכתי, במטרה להכשיר את הצוואה המשפטית.

    אפשר לנסח את האודיתא כהודאה בהלוואה ברשות הבעל, אבל אם ואם אפשר להתנות בצוואה לפטור מהחוב את היורשים והמוטבים אם יסכימו לתת למוטבים את המפורט בצוואה ההלכתית, ולסמוך על כך לעניין נכסים שלא באו לעולם בהעדר אפשרות להקנותם כעת, מדוע שלא יהיה אפשר להתנות לפטור מהחוב אם יסכימו לקיום הצוואה המשפטית, מאחר שגם לעניין הרכוש הקיים כבר אין לי אפשרות לבקש מהם לוותר על הצוואה החוקית?

    ובאשר להסכמה הנדרשת מהבעל, האם צריך להסביר לו את תוכן המסמך (הודאה בכך שאשתו לוותה ברשותו סכום עצום וכו')? ואם לא, מה כן צריך להסביר לו?

  2. לא כתבתי שיש מניעה לכתוב את הצוואה המשפטית ברור שהצוואה ההלכתית באה לסדר את הבעיות ההלכתיות במקרה של חוסר תקיפות הלכתית של הצוואה המשפטית וכידוע שלדעת הרבה פוסקים בהרבה מקרים הצוואה המשפטית מועילה גם על פי הלכה (כיון שאין לפנינו נוסח שלה לא נוכל להביע את עניות דעתנו בענין)
    ב התכוונתי לצוואה שאין בה התחייבות בסכום מופרז עם תנאי מחילה רק הודאה על התחייבות לכל אחד בשיעור המגיע לו מהנכסים של האשה שזמן הפרעון שלה הוא שעה אחת קודם מיתה של האשה כדוגמת הנוסח הקצר שמובא בספר משפט הצוואה או הנוסח שנמצא בבית הוראה נתיבות חיים רק שכאן יהיה רצוי להוסיף הודאה של שני בני הזוג שההתחייבות באה בעקבות הלוואה בהסכמת הבעל

  3. שטר חצי זכר, אדם שרוצה שביתו תקבל בירושה כחלק הבנים, או חצי מהבנים, כותב שטר התחייבות לביתו שחייב לה סכום גבוה מאוד, ומתנה שאם הבנים יתנו לבת חצי מזכר, החוב בטל, ואם לא יתנו לה חלק בירושה החוב קיים ואז יצטרכו היורשים חייבים לפרוע את החוב שלמעשה הוא יותר מהחלק שהיו אמורים לתת לבת.
    בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל