לתרומות לחץ כאן

הכשרת כלי זכוכית לפסח / הכשרת רשתות וכלי חיתוך ירקות

שלום הרב,
שאלות בנושא פסח
1. האם צלחת זכוכית בצבע לבן -לא יודע אם הציפוי שלה זכוכית לבנה או אחר
מה הדין לפסח? האם לדון אותה כזכוכית?
2. רשת התנור שמניחים עליה מגשים במשך השנה -כיצד להכשיר?
3. מכונת חיתוך ירקות ובשר- מה הדין? (השתמשו גם קצת שמו שמן או שום טחון וכאלה ומלח)

תשובה:

שלום רב

  1. צריך לדעת מה זה הלבן הזה… אם מדובר בסתם זכוכית צבועה, למנהג בני ספרד ניתן להשתמש בפסח על ידי רחיצה, ולמנהג בני אשכנז לא מגעילים כלי כזה לפסח, אף שלענין בשר בחלב סומכים על הגעלה גם למנהג בני אשכנז, ראה כאן, אולם אולי מדובר בחרסינה דורלקס וכדומה שאין לה הכשרה…
  2. אם משתמשים בה במגע עם האוכל ממש, צריך ליבון חמור, דבר שלא ניתן לעשות כי היא תתקלקל, אם רק מניחים עליה תבניות, ניתן לנקות טוב, ולהכניס לתנור אחרי שגם הוא נקי לגמרי, ולהפעיל על החום המירבי חצי שעה.
  3. אם יש חשש שהשתמשו חמץ לא כדאי בכלל להשתמש, כיון שיש שם הרבה חריצים וכו' וקשה להיות בטוחים שלא נשאר אפילו משהו חמץ. אם אין סיבה אמיתית לחשש, אף על פי כן כדאי לעשות הגעלה לכל הקערות והסכינים.

מקורות:

  1. דעת השו”ע או”ח סי’ תנא סעי’ כו שכלי זכוכית אינם בולעים ואינם טעונים הגעלה וכך נהגו בני ספרד נוהגים על פי פסקיו, כמבואר בשו”ת ישכיל עבדי ח”ה יו”ד סי’ יג, ושו”ת יביע אומר ח”ד יו”ד סי’ ה, וראה שם שמקילים בזה אף לגבי פסח [אולם יש מבני ספרד שנהגו להחמיר בפסח למלאותם במים שלושה ימים ולהחליף את המים כל 24 שעות]. אולם, הרמ”א שם כתב שדינם ככלי חרס שלא מועילה להם הגעלה. מנהג בני אשכנז להחמיר כמו הרמ”א בפסח, אולם לענין שאר איסורים מקילים שמועילה לכלים אלו הגעלה, כמבואר בשדי חמד אסיפת דינם מערכת ה, שו”ת ציץ אליעזר ח”ח סי’ כ, וע”ע במשנה ברורה סי’ תנא שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל