לתרומות לחץ כאן

קבורה בחו"ל בארון או בשקית בתוך האדמה

בס"ד

כידוע בחו"ל קוברים בארון ולא ישר באדמה. כיוון שהשלטונות דורשים, אך עושים חורים בדופן למטה ע"מ שיהיה חיבור ישיר לאדמה. ועושים הארון מחומר מתכלה דווקא (עץ ולא מתכת )

בעירי פה בחו"ל , העבירו חוק בעירייה, שצריכים לקבור בתוך שקית פלסטיק מסויימת ולאחר כשנה להוציא את העצמות מהקבר ע"מ שהנוזל שיש בו מיקרו-אורגניזמים, חיידקים, באם הנפטר היו עם זיהום, לא יזהם את האדמה ויגיע למקור מים חלילה,

לאחר שיחה ודין ודברים עם מזכיר מחלקת איכות הסביבה, ומשרד הבריאות , מי שאחראי גם על בתי הקברות, על כך שזה אסור הלכתית לפתוח את הקבר וכו'
הוא הסכים ואמר שאפשר להשאיר זאת סגור , ולא צריך להוציא את שאריות הגופה. אך צריך לקבור בתוך שקית מפלסטיק מיוחדת, שלא מתכלה (!) יש לשקית זו פתח וחיבור לאדמה, אך השקית עשוייה מחומר שלא מתכלה, ועי"ז החיידיקים , שבנוזל שנוצר מהגופה, לא מחלחלים לאדמה, ולא מזהמים את הסביבה.

השאלה שלי האם מותר לקבור כך, כיוון שזהו חומר שלא מתכלה. אך מאידך יש פתח בשקית (סיבה למה להתיר )

תשובה:

שלום רב,

אכן הסיבה שקוברים בארון בחו"ל למרות שכתב בשו"ע (סי' שסב): "הנותן מתו בארון ולא קברו בקרקע, עובר משום מלין את המת. ואם נתנו בארון וקברו בקרקע, אינו עובר עליו, ומכל מקום יפה לקברו בקרקע ממש, אפילו בח"ל". הוא משום שכתב שם בש"ך שאנו נוהגים לשים חול בפיו ובעיניו וזה מספיק. או משום שעושים חורים ובכך זה נחשב כקבור בקרקע.

העובדה שהארון מתכלה ואילו השקית הזו אינה מתכלה, למיטב הבנתי אינו משנה כלל. מעולם לא נאמר הסיבה שמתירים להכניס לארון ולקבור שהוא משום שזה מתכלה. לכן איני רואה כל בעיה בכך.

יתרה מזו, העובדה שעושים חורים, לכאורה זה אמור להיות רק בארון. ולא בשקית. יש הבדל אם מכניסים לארון שזה נחשב כאילו קבור בארון ולא בקרקע, לבין אם יש איזה חציצה של שקית למרות שהוא קבור בקרקע. והעובדה היא שקוברים עם תכריכים ואין מקפידים לעשות חורים בתכריכים. אמנם בטור שם הביא ירושלמי שרבי אמר שלא ירבו עליו תכריכים. כלומר, שלא יהיה הרבה חציצה, אבל לכאורה במצב מינימאלי זה אפשרי. אולם כמובן שאם יש לזה חורים או פתח לאדמה זה יותר טוב, ואין בכך כל בעיה. [וברור שאין הכוונה היא שהתכריכין מתכלים עם הזמן, משום שהנושא הוא הקבורה בקרקע, לכן אם קבורה כזו היתה נחשבת לחציצה ולא קבורה בקרקע, לא יעזור העובדה שבעוד תקופה החציצה תתכלה.].

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל