לתרומות לחץ כאן

"השתכנזות" זו גניבת דעת?

בס"ד

שלום

"אדם ששם משפחתו הוא ספרדי ולפיכך המנהל בחיידר לא מוכן לקבל את בניו, ויודע שאם יחליף את שם משפחתו לאשכנזי יקבלו אותם לחיידר האם זה נקרא רמאות?"

התפרסמו שו"ת של הגר"ח קנייבסקי: "השיב: "זו לא רמאות, העיקר שיקבלו אותם לחיידר."

אני יכול להבין את תשובתו של הגר"ח קנייבסקי שזה אינו "רמאות" אבל האם המעשה אינו נופל בדגר "גניבת דעת" עקב שנעשה עם "אג'נדה מוסתרת"?

תודה מראש

תשובה:

שלום רב

בודאי אין כאן שום רמאות, אין כל הצדקה למנוע קבלת תלמיד בגלל מוצאו או שמו, ואני לא מאמין גם שהתופעה הזו באמת קיימת במימדים רחבים כפי שזה מוצג… בכיתות עם ילדי לומדים תלמידים מכל העדות. מנהלי המוסדות מנסים ומחוייבים לסנן תלמידים על פי קריטריונים רוחניים, לבדוק שהבתים מתאימים מבחינת סגנון וערכים ותו לא, ומותר לכל אדם לכנות עצמו בכל שם שירצה.

שנדע רק טוב!

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה, אפשר לקבל מקורות על הנושא. מוזכר לי המקרה של האמוראים רבא ורב ספרא יצאו לדרכם, והלכו אל מחוץ לעיר, ופתאום פגשו את אחד מנכבדי הרבנים, מר זוטרא בנו של רב נחמן… (חולין צד, ב). ההלכה כדברי רבא.

    אני מכיר שיש שתי דעות בהסברת דעת רבא. לדעה אחת, רק כאשר גורמים במעשה או בדיבור למחשבת טעות, עוברים על 'גניבת-דעת'. ויש אומרים שגם כאשר לא עושים כלום, אם ברור בוודאות שהחבר יטעה ויחשוב עלינו דברים טובים שאין בנו – חובה עלינו להעמידו על האמת, ורק כאשר יש בפניו שתי אפשרויות והוא בחר לפרש בדרך אחת, אזי אין אנו מחויבים להעמידו על האמת, כפי שאמר רבא.

  2. גם כאן שתי האפשרויות לפניו, שהרי מדבר עם האנשים ומברר על המשפחות. מלבד זאת לא גרמנו לו לשום טעות שיש בה נזק, להיפך מנענו אותו מאיסור של אונאת רע….

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל