לתרומות לחץ כאן

הפרשת חלה שלא מן המוקף – המשך

שלום רב

הנידון הוא במאפיית מצות מכונה. מה הדין אם שכח להפריש חלה מ2 עיסות, ונזכר רק לאחר הרבה זמן (עכשיו כבר עברו 3 ימים). ועכשיו המצות כבר ארוזות, ומאוחסנות בחדרים נפרדים, ואי אפשר לדעת כל מצה מאיזה עיסה היא מגיעה? [כל השאר הופרשה מהן חלה כדין].
מה צריכים לעשות?

וזהו לשון תשובת הרה"ג שליט"א
"במקרה שכבר חילקו את המצות ולא יודעים מה חייב ומה פטור, יש להפריש מכל חבילה בנפרד [ניתן להניח שכל החבילה נארזה מליין אחד]."
עד כאן לשונו.

אבל בנדו"ד ברי לן שכל חבילה יש בה מצות מלפחות 3 עיסות. (-כל עיסה מוציאה לערך 10 קופסאות והחבילות יש שם יותר מ20 קופסאות).

עוד כתב בתשובתו וזה לשונו
"בדיעבד מועילה הפרשה גם שלא מהמוקף בכלל כמבואר ברמב”ם הל’ תרומות פ”ג הל’ יז."
עד כאן לשונו

האם לפי זה אפשר להפריש חלה מבצק חדש שאופים עכשיו ולכוון שהוא מפריש על כל עיסה שנמצאת בבניין שלא הופרש ממנה עדיין?

בתודה מראש.

תשובה:

שלום רב

לא הבנתי למה אתה בטוח שהקופסאות מעיסות שונות, הרי בדרך הטבע כל עיסה זורמת יחד על הסרט נע וממילא גם נארזת יחד, כך שגם אם בליין יש 20 קופסאות כל אחת מהן היא מן הסתם בדרך כלל מאותה עיסה, למעט הקופסא שבקו התפר…

לעצם הענין בדיעבד כשאין ברירה ניתן להפריש שלא מן המוקף כמו שציינתי, אבל כדאי לפחות לעשות זאת באותו חדר, קחו עיסה לחדר של המצות ותפרישו. רק תזהרו מאוד מחמץ…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האריזה נעשית באופן ידני ולא באופן אוטומטי ואין שם שום סדר מסודר ולוקחים מצות מהארון בלי סדר ומכניסים בקופסאות קטנות ואח"כ לוקחים קופסאות בלי סדר ומכניסים לחבילות.

  2. הבנתי. אני רגיל למאפיית מצות יד בנימין, שם המצות נוסעות ישר מהתנור לתוך סלסלות מתכת מתקררות במאווררים וממשיכות עד האריזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל