לתרומות לחץ כאן

איסור תחומין בשבת

בס"ד
שלום וברכה,
ביום שישי האחרון איחרתי לצאת מביתי בירושלים לכיוון בית חמי, הנמצא כשעה ורבע נסיעה מירושלים. יצאתי שעה לפני שבת, על דעת שאצטרך ככל הנראה ללכת בסוף מרחק כלשהו ברגל.
שתי דקות לפני השקיעה החניתי את רכבי בתוך יישוב, שמתי את המפתחות בשיחים על מנת שלא להעביר מרשות לרשות, התפללתי מנחה בתוך היישוב שבו חניתי, והתחלתי לצעוד לכיוון היישוב של חמי, הנמצא כ-14 ק"מ משם.
הלכתי כשלוש שעות, והגעתי בסביבות שעה 10 בלילה לביתם. הייתי שמח על שהלכתי כזה מרחק לכבוד השבת, עד שמישהו העיר שבעצם עברתי על איסור תחומין, האוסר הליכה ארוכה מיישוב ליישוב בשבת.
אני חשבתי ששמרתי את השבת, ונודע לי שבעצם חיללתי אותה בלא מודע.
שאלתי היא: האם אכן עברתי על איסור תחומין, או שהיה מקום להקל? (אין שום עירוב בדרך, ויצאתי אחרי צאת הכוכבים מהיישוב הראשון לדרך).
אם כן, מה עלי לעשות על מנת לתקן את הדבר?
בתודה ובכבוד רב!

תשובה:

שלום רב

אכן עברת על איסור תחומין, אסור לצאת מחוץ לעיר ביום השבת יותר מאלפיים אמה לכל צד, מדובר בערך בקילומטר אחד. כמו כן, לאחר שהגעת לעיר של חמיך, אסור היה לך לצאת מהעירוב כלל, ואין לך שם דין של תחומין לצאת אלפיים אמה. ראה שו"ע סי' שצט ותה.

אולם מעבר לכך, גם הנסיעה עד 2 דק' לפני השקיעה היא ממש לא בסדר, יש חובה של תוספת שבת שהמשנה ברורה כתב בסי' רסא שהיא בערך כרבע שעה, שלא לדבר על כך שראוי להחמיר כשיטת היראים שלא לחלל שבת 20 דק' לפני השקיעה. מה גם שיש ויכוח על קביעת זמן השקיעה מחמת ניכוי הרים והבדלים בין הלוחות, לא מתקרבים כל כך לחילול שבת. ומה אם היה פקק גדול והיית נתקע במרחק של 30 ק"מ או יותר מכך…. בקיצור לא עושים דבר כזה…

מה שיש לעשות, זה לקבל בלי נדר שלא יוצאים למרחק כזה אלא לפחות שעתיים ורבע לפני שבת. קבלה כזו תכפר בעז"ה על הכל.

בהצלחה רבה ויום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל