לתרומות לחץ כאן

האם מותר לאשה שהתגרשה להתארס תוך ג' חודשים

אשה שהתגרשה מבעלה והיא עדיין בתולה דהיינו שלא נבעלה כלל משך זמן נישואיה, האם זה משנה בדין לחכות ג' חודשים להתחתן עם גבר אחר.

ואם תמצי לומר שדין אחד לכולם ואסורה להתחתן תוך ג' חודשים, שאלתי אם מותר לה להתארס בינתיים עם גבר אחר, והחתונה יהיה רק אחרי ג' חודשים, האם גם באירוסין יש בעיה?

בברכה תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

ברור שאסור להתחתן לפני צ"ב יום גם אם היא לא נבעלה כלל. ראה בשו"ע אבה"ע סי' יג סעי' א' שאפילו אישה שאינה ראויה ללדת כמו זקנה וכד', גם היא זקוקה להמתין למרות שודאי שאינה מעוברת מבעלה. והטעם הוא משום שלא פלוג חכמים בתקנתם.

אולם לגבי השאלה האם מותר להתארס לפני המועד הנ"ל. בגמרא שגם להתארס אסור לה, וכך נפסק בשו"ע שם. אולם הוסיף הרמ"א שלהשתדך מותר לה. (כמובן, ללא יחוד וכד'). כלומר, בזמנינו שאירוסין הכוונה היא שידוכים מותר להשתדך לפני המועד הנ"ל אם הם מקפידים שלא יתייחדו. ראה בבית יוסף שם שהביא בשם כמה פוסקים שלמרות שאין איסור להשתדך, במקרים הנ"ל, צריכים להשביע את המשתדך שלא יכנס לביתה כשהיא לבדה, כדי להימנע מתקלה. הרמ"א אמנם לא הביא את הדין הזה ראה בשו"ת שבות יעקב (ח"א סי' צו). ועי' שם בפתחי תשובה שהביא בשם הנודע ביהודה (קמא אבה"ע סי' יט), והישועות יעקב שהלכה למעשה יש לנהוג כהבית יוסף שלא להשתדך לא שישבע שלא יתייחד עימה, כדי להמנע מתקלות. וראה עוד בבית מאיר שהאריך בזה. ומסקנתו שלא להחמיר להשביע וכדעת הרמ"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל