לתרומות לחץ כאן

שליחת מסרונים לאדם חילוני סמוך לשבת

שלום וברכה כבוד הרב שוב :)
מצטער שלא רשמתי את השאלה הזאת בפעם הקודמת, נזכרתי לאחר השליחה.
1. האם מותר לשלוח לאבא או לאנשים אחרים הודעה, סרטון וכדומה, למרות שיכול להיות שהם ישתפו את זה וכך יכול להיות ח"ו מצב שזה יקרא ויוצג לעשרות/מאות או אלפי אנשים בשבת? האם יש הבדל כאשר אני עושה זאת לקראת ביום שישי כאשר אני יודע שהם לא שומרים שבת? (משפחה חילונית).
תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

שלום רב

אם אתה שולח באמצע השבוע אין צורך לחשוש, התורה אינה מחייבת אותנו לדאוג למצבים כאלו, וכפי שמותר למכור לאדם חילוני סיר למרות שמסתבר שהוא ישתמש בו בשבת, וכן הלאה… חכמים למדו זאת מכך שמותר לתת כלים לעם הארץ בשביעית ולא חוששים שישעה בהם מלאכה אסורה, אא"כ הם מיוחדים למלאכה אסורה. אבל לפני שבת ממש אל תשלח, שכן באופן זה יש סבירות גבוהה שהם יסתכלו במייל דוקא בשבת, אנשים לא פותחים כל רגע את תיבת המייל שלהם, וחבל.

מקורות:

ראה בשו”ת אגרות משה (יו”ד ח”א סי’ עב) לגבי השכרת אולם לאירוע מעורב: “וגם מסתבר דלא אסרו משום מסייע ידי עוברי עבירה כשליכא איסור לפני עור אלא בנותן לו דבר שיעשה בו רק מעשה העבירה אבל בדבר שהעיקר הוא למעשה היתר כגון שכירת האולם שהוא לעשות בו החתונה והסעודה רק שיעשה שם גם מעשה עבירה דרקודים אין להחשיב שהשכירות הוא ע”ז ולאסור, דאל”כ היה לן לאסור מלמכור כל כלי לעוברי עבירה כגון קדרות לבשל משום דיבשל בהו גם בשבת וגם מאכלות אסורות אלא הוא משום דכיון דעיקר הדבר אינו לאיסורין לא אסרו בזה משום מסייע כשליכא איסור דלפני עור”. וראה עוד מה שכתב שם בדבר שאינו מיועד לתשמישו רק לעבירה.

כלומר, איסור לפני עיור הוא רק כאשר המעשה במהותו הוא עבירה ולא כשעושה שם דבר היתר באופן שאסור על פי ההלכה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל