לתרומות לחץ כאן

כניסת כהנים לאושוויץ

שלום כבוד הרב
ראיתי מה שכתב אחד הרבנים בנוגע למחנה טרבלינקה שכנראה אין בעיה לכוהן ליכנס לשם, רציתי לדעת האם ל'מעשה' מותר לכוהן ללכת לבקר באושוויץ, או שיש בעיה של טומאת כוהנים?

תשובה:

שלום רב,

אני לא מכיר את המצב באושוויץ, באופן כללי, במקומות שדורכים עליהם אני מבין שאין חשש שמא נקברו אנשים שלמים שם. אלא החשש הוא שמא טמונים שם עצמות וחלקי גופות.

חז"ל גזרו על טומאה בשדה שנאבד בה קבר, כפי שהביא בשו"ע יו"ד סי' שסט. וראה שם בפתחי תשובה (סק"ד) שהביא תשובה חת"ס (יו"ד שלז) שנשאל על כהן שנכנס לחצר של ישמעאל ומצא שם מצבת אבן טמונה בקרקע והפכה על גבה ונמצא כתוב עליה פ"נ איש הגון ר' זכריה בן ר' ידידיה נפטר בערב יום כיפור קנ"ט לפ"ק. (כ – 400 שנה לפני החת"ס). והגוי טוען שידוע להם שהיה כאן קברים יהודיים. והחת"ס הביא כמה ספיקות, האם הוא נאמן, והאם יש לומר שמא העצמות כבר נקרבו ראה שם.

אלא שכל זה רק בקבר ממש שהוא מטמא גם באהל, לכן אנו יודעים היכן הקבר, חששו חז"ל ואסור לכהנים להכנס. אולם לפי מה שאתה מציג כאן בשם אותה חוקרת ארכיאולוגית שיש עצמות ושאריות אדם מפוזרים בכל שטח המחנה. א"כ אין זה מטמא באהל, אלא רק במגע. (טומאת אהל יש רק בגוף אדם, כלומר השדרה והגולגולת). ועל כך גזרו על בית הפרס שניתן להכנס אליו ע"י ניפוח (דהיינו שהוא ינפח עם פיו את העפר כדי לראות היכן העצם שנעלמה בשדה) כמבואר בברכות (יט,ב).

אלא שברור, כי גזירה זו היא רק במקום שיש חשש שישנם עצמות אדם בשטח שיכולים לטמא במגע, ולכן ע"י ניפוח הוא יכול להכנס. אבל במקרה זה, אין ספק שאין עצמות המתגלגלות מעל לפני השטח, אחרת כבר היו מטפלים בזה. אלא לכל היותר יש חשש רק על עצמות הנמצאות בעומק האדמה, וזה לא גזרו כלל שהרי אין חשש לטומאת מגע במקרה כזה.

כלומר, כאמור, אני לא יודע מה בדיוק המצב במחנה זה. אם אין חשש שגופות שלמות שנטמנו במקום שהולכים שם אנשים, אין בעיה לכהנים להכנס למקומות אלו. אולם אם יש חשש לקבורה כזו, אכן יש בעיה להכנס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל