לתרומות לחץ כאן

גזיזת ציפורניים בלילה / שינה בנעליים

שלום כבוד הרב
1.האם מותר לגזור ציפורנים בערב או בלילה
2.האם יש בעיה מסוימת מהתורה ללכת יחף? או המלצה לא ללכת יחף?
3.שמעתי בשיעור באנטרנט [של הרב יוסף מזרחי] של שאלות ותשובות,באחד השאלות שהוא קרה בספר חייל שאל אם הוא הולך לישון בבסיס בזמן מלחמה והוא צריך לישון עם נעליים כי כשהם קמים הם צריכים לקום מהר,האם זה מותר,כי ככל הנראה לפי מה שהבנתי באחד מן המקורות היהודיים כתוב שבן אדם שיושן עם נעליים נחשב כאילו הוא טועם טעם מוות,האם יש מקור לזה מהגמרא?
4.אותו שאלה של חיפוש מקור , אומרים שיש שלושה מלאכות שאין בהם ברכה, בן אדם שמעביר סחורות דרך הים,אדם שמעביר סחורות דרך היבשה דרך המדברים ויש עוד עבודה אחת ששכחתי אותו , אני זוכר שזה מובא איפה שהוא בתלמוד,האם אפשר את המקור לזה ולדעת גם מה היא העבודה השלישית שמדברים בה

תשובה:

שלום רב

  1. רבים הבינו בס’ יפה ללב (פלאג’י, ח”ב סי’ רס אות ג) שאין לגזוז ציפורניים בלילה, וזאת משום שכתב שהציפורניים הם דינים כמו שערות הראש, והרי ידוע שעל פי האר”י אין להסתפר בלילה מחמת שהוא זמן של דין ושערות הראש הם דינים קשים [בשונה מהזקן שהוא רחמים, ולכן המקובלים נהגו לגלח את שיער הראש ושלא לגעת בשיער הזקן, ומה שמותירים פיאות בצד הראש, מעבר לענין ההלכתי שבזה, על פי סוד הוא משום שיש צורך להשאיר שורש לדינים ולא להכריתם לגמרי, ומשום כך הזהיר האר”י ז”ל שהפיאות לא יבואו בגבול הזקן שלא לערב דין ברחמים, ומכאן המנהג להניחם מאחורי האוזן ועוד הרבה יש להרחיב בענין] ולכן גם גזיזת ציפורניים לא תעשה בלילה. אכן עיקר הוראתו של היפה ללב שם שהזמן הראוי לכך הוא יום שישי שיהיה ניכר שגוזזים אותם לכבוד שבת. אולם מי שלא רגיל להקפיד על מנהגי הקבלה רשאי גם לגזוז בלילה.
  2. בנוגע לאשה ברור שאסור ללכת יחפה מחוץ לבית משום צניעות. בנוגע לגבר הכל תלוי במנהג המקומות, ובמקומות שנהגו ללכת יחפים אין בכך כל בעיה, ראה רמ"א בסי' ב ומשנה ברורה שם ס"ק יד, ועיי"ש שמי שהולך יחף לכפרה – מותר.
  3. המקור לכך שבשינה עם נעליים טועם טעם מיתה הוא בגמרא ביומא עח ע"ב, ומובא בבן איש חי שנה ב פ' פנחס אות טז ובכף החיים יו"ד סי' קטז אות ריא, ובס' הזכירה גם כתב שהדבר גורם לשכחה.
  4. שאלת זאת כבר בעבר ואינני יודע.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אולי הכוונה לגמרא זו פסחים נ: ת"ר ד' פרוטות אין בהן סימן ברכה לעולם שכר כותבין ושכר מתורגמנין ושכר יתומים
    ומעות הבאות ממדינת הים

  2. הכהנים בבית המקדש היו הולכים יחפים כל הזמן
    האיסור אם אדם הולך יחף ברחוב כשכל העולם הולך במנעלים אינו איסור אלא עצה בעלמא

  3. ביו"כ כשרובם הולכים בנעלי גומי ויש המקפידים ללכת יחפים לגמרי, אין בעיה? ומה במקום שאף א' לא הולך יחף לגמרי, יש בזה בעיה 1 מצד הליכה יחף 2 לא תתגודדו 3 יוהרה ואולי זה כמו מי שהולך למקום שעושים מלאכה שזה עדיין לא נחשב ליוהרה וללא תתגודדו כי אולי מלאכה הואדלית ליה אבל מצד הליכה יחף אולי זה כן בעיה ואולי גם זה לא בעיה כי הרי לא הולכים ממש יחף אלא בגרביים אך עדיין בגמרא הלשון הוא לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ויקנה "מנעלים" לרגליו משמע שגרביים לא מספיק. ובאותו עניין האם גרביים יספיקו לקידוש לבנה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל