לתרומות לחץ כאן

הזמנת הורי הגרושים אלי לבית

שלום וברכה רבה,
האם מותר לבן להזמין את אביו ואמו הגרושים אליו לשבת דהוי בדרך עראי ולא באופן קבוע וגם יקפידו שלא תהיה שם בעיה של יחוד? הרי נפסק בשו"ע באהע"ז סימן קי"ט ס"ז, ס"ח שלא יגורו באותה שכונה, וכן אם יש לה מלוה אצלו הכל יהיה ע"י שליח. ראיתי שנחלקו האם זה דווקא בכהן שגירש (ריטב"א) או גם בישראל שגירש (רמב"ם). ראיתי שנחלקו בכך הר"ן שמתיר אם אין בעייה של יחוד. והרמב"ם אוסר וובפשטות השו"ע פסק כמוהו. וכן הב"ש אסר גם אם אין ייחוד. והח"מ התיר. האם יהיה הבדל בין הספרדים לאשכנזים בדין זה? אני לא יודע איך להורות בהנ"ל.
בברכה,
ויקטור בוחניק

תשובה:

שלום רב,

במדה שהם מותרים לחזור זה לזה (כלומר, ישראל שגירש והאישה עדיין לא נישאה). יש מחלוקת בראשונים כפי שהבאת ולכן אם הם ספרדים אסור. אולם אם הם אשכנזים לא נראה שיש איסור. אולם אם הם אסורים לחזור זה לזה (כגון שהאישה כבר נישאה לאחר או שהגרוש הוא כהן) לדעת כולם אסור להזמין אותם ביחד.

מקורות:

מלבד האיסור מגורים שהבאת כאן, גזרו חז"ל (שם בכתובות כח,א) גם לקיים כל קשר ביניהם ואפילו לבוא ולדון ביחד. כלומר, לדון ולשוחח בבית הדין למרות שיש שם אנשים נוספים. אולם כאן השאלה היא האם הסוגיה עסקת באופן שהם אסורים זה לזה, או גם באופן שהם מותרים לחזור (ישראל שגירש). לכן לדעת הספרדים שהולכים אחר פסקי השו"ע שפסק כהרמב"ם אסור. משום שלדעתו הסוגיה עוסקת בכל גרוש וגרושה. אולם האשכנזים יוכלו להקל כשיטת הראשונים שחולקים על הרמב"ם והובאו שם בבית שמואל שהסוגיה עוסקת רק בבני זוג האסורים לחזור זה לזה  בפרט שכל זה הוא דין בדרבנן.

ראה עוד בתגובות מה שכתב הרב אברהם קמחי ומה שכתבנו על כך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כתבתי חידוש גדול על זה לקולא מעשית אף לפי הספרדים. הייתי מאד שמח אם תעיין על זה.

    איסור רק בדרים בקביעות

    ויש להסתפק בין לשיטת הרמב״ם דלא מהני שומרים ובין להר״ן והרא״ש שכן מהני, דלכאורה הסברה נותנת לומר דגרוש וגרושתו מה שאסורים להיות ביחד באותו בחצר היינו דוקא לדור, וכמשמעות המילה לדור פי׳ שקבעו דירתם באותו חצר באופן קבוע ועל זה איכא למיחש לקירבא יתירא ויבואו לידי חטא, וכן מורה פירוש רש״י וכל הראשונים שכתבו בסוגיא דמתוך שמכירים רמיזות וקריצות אחד מהשני יבואו לדבר עבירה, וזה לכאו׳ מסתבר רק כשגרים יחד, אמנם אם במקרי ובאופן עראי הזדמן לזוג להיות יום או יומיים יחד בחצר היה נראה דמותרים ואף בלא שומר ובזה לא דברו כלל הראשונים הנ״ל.

    וכסברתינו הנ״ל מצאתי כתוב בס׳ אור זרוע ח״א סי׳ תרי״ח ז״ל ״והכי משמע בגרושת כהן כמו שפירש״י ס״פ האשה כל הסוגיא באשת כהן ואם היתה גרושת ישראל אפי׳ גרושה מן הנשואין תפרע ע״י עצמה לפירש״י ״דאקראי בעלמא היא״ וליכא איסור לאו לא חיישינן דלא דמי לדרים בחצר א׳ או באותו מבוי שתדיר מצויים ויש לחוש שלא יתקרבו״ עכ״ל פי׳ דעיין במאמר שכתבנו בגרוש וגרושתו מה שאסורים לגשת לבי״ד לתביעות וכדו׳ דביארנו שם דרש״י והר״ן לשיטתם בהמגרש את אשתו לא תנשא בשכונתו דמיירי באשת כהן, ה״ה במה שאמרו לוה הימנה בנכסי אביה אינה נפרעת אלא ע״י אחר, מיירי באשת כהן ובאשת ישראל תפרע ע״י עצמה. וע״ז כותב האור זרוע מה שבישראל מותר אפי׳ בעצמה היינו משום דאקראי בעלמא ולא דמי לדרים בחצר א׳ או באותו מבוי ״שתדיר מצויים״ ובזה יש לחוש שלא יתקרבו. ולכן יש לחלק בין מה שהתירו בישראל שהאשה בעצמה תפרע בביה״ד לבין מא שאסורים לדור באותו חצר. א״כ משמע להדיא דהאיסור בלדור בחצירו רק בגדר של תדיר מצויים אבל באקראי מותר דומיא דביה״ד.

    ולפ״ז יהיה כחולק עליו מ״ש בשו״ת הראנ״ח בח״א סי׳ צ״ו הובא בבאר היטב ס״ק י״ב דלאו דוקא בחצר שהם משתמשים בקביעות אלא אפי׳ בחצר שאין משתמשין בו אלא לכניסה ויציאה אסור והסכים עמו גם בבאר היטב. אמנם לפי האמת זה אינו דעיין בו תוך התשובה שאלתו שם בזוג גרושים שהתחתית והעלית משתמשים ע״י פתח אחד ה״ל כניסת אותה הפתח כחצר ואסורים לדור שם מפני שאסורים לדור במקום שאיפשר לבא עליה בנקלה וע״ז טוען דאין נראה לחלק בין חצר שמשתמשים בו לכניסה ויציאה וגם לשאר צרכים לבין זו שרק הוא לכניסה ויציאה כיון שחילוק זה לא נמצא אין לנו לחלק מסברתינו וכו׳ ע״ש, אבל בסברתינו במי שאינו דר שם אלא באקראי גם הוא ז״ל יודה שמותר.

    ועוד נראה לדייק כן מדברי התרומת הדשן סי׳ רמ״ג הובא בב״י סוף הסימן על ראובן שגירש אשתו ונשאה שמעון והיו גרים בעיר קטנה שאין יהודים זולתם ובתיהם רחוקים זה מזה, והרבה פעמים נכנס ראובן לבית שמעון ושוהה שם שעה אחת או שתים ופסק הת״ה דאין איסור בדבר במה שהם דרים בענין זה וגם על מה שנכנס לביתו ושוהה שם שעה או שתים כתב דנראה דאין קפידא בזה. והרמ״א הביאו בסעי׳ ח׳ וז״ל ודוקא בכהאי גונא אבל מותר ליכנס לביתה אף על פי שנשאת, הואיל ואינו דר שם ואינו נושא ונותן עמה עכ״ל. ומלשון הרמ״א משמע מותר הן מדין איסור דירה והן מדין איסור לשאת ולתת עמה, וביותר מפורט בלשון שכתב בגט פשוט סוף אות מה׳ דלפי הת״ה אין קפידא ״דלא אשכחן שאסור חז״ל אלא בדירה של קביעות או שהן מתעסקים ביחד האיש עם גרושתו״, משמע עיקר הדבר דבעינן דירה של קביעות.

    ולכאו׳ אם משום דברי התרומת הדשן אכתי יש לדחות דכל זה לשיטתו ושיטת הרמ״א אולם לדעת מרן הב״י שחלק על התרומת הדשן (עיין בב״י וברמ״א הביאו בשם יש מחמירים) הוי אומר דאף בשלא דרים בקביעות מיהא איתסר ועל זה אסר לראובן ליכנס לבית שמעון. אבל זה אינו דעיין בגט פשוט סוף אות נב׳ ביאר שגם לדעת מרן אינו חולק אלא כשרגיל ליכנס שם ושוהא שם שעה או שתים אבל באקראי בעלמא אם יכנס שם מודה דשרי עכ״ל, דהיינו אנו דנין באיסור לזה שרגיל ליכנס לבית גרושתו בתמידות ושוהא שם, אבל באקראי בלעמא גם הב״י יודה שמותר וכל זה כדברי האור זרוע הנזכר.

    אם כנים דברינו יצא קולא מעשית עצומה במה שמצוי אצלינו עיר נולדתנו מקסיקו סיטי בדבר הנהוג במשפחותינו כשיש שמחות בלידת בן ובת, בר מצוה או שבת חתן (שבת שאחרי החתונה) שההורים והאחים של בעל השמחה משתתפים עמו בביתו לכל השבת ופעמים מצוי שההורים הגרושים נזדמן להם ללון באותו בית לליל שבת בחדרים נפרדים תוך הבית. ואע״פ שיש כל שאר משפחה בבית ושומרים אותם לבל יתייחדו לכאו׳ זה לא מועיל לנו הספרדים וא״כ יהו צריכים ללכת לבתים נפרדים. ולאמור פשיטא דבכה״ג נוכל לסמוך על דברי האור זרוע הנ״ל דבמקרי נדיר כזה שהוא עראי יוכלו לישאר שם אף באותו בית ובפרט דלא מצאנו חולקים עליו וכן מסתבר טעמיה ובתנאי שאחרים עמהם. כנלע״ד להורות למעשה.

    בברכת התורה
    אברהם

  2. אכן הראיה שהבאתם בשיטת הראשונים שבאקראי מותר. הוא ראיה טובה. ישר כח.
    אולם בשיטת הרמב"ם עדיין צ"ע, אמנם, בגט פשוט שהבאתם משמע שבאקראי מותר גם לשיטתו. אולם לא ברור א"כ מדוע אסור להם לדון ביחד למרות שזה ודאי פחות ממגורים באקראי. ולשיטת הרמב"ם מדובר בכל גרוש וגרושה. והחילוק שכתבתם בשם האור זרוע כמובן מדבר רק בשיטת הראשונים, אז ניתן לחלק כאמור אבל בשיטת הרמב"ם לכאורה קשה.
    עוד יש להעיר הרי תחילת הסוגיא עוסקת בסיפור של רבי זכריה בן הקצב, ושם משמע שהקפיד אפילו באקראי שלא יהיה ביחד עם אשתו שהיתה שבויה. אח"כ הגמ' שואלת: "בעי אביי מהו לעשות בגרושה כן? התם הוא דבשבויה הקילו, אבל הכא לא, או דלמא לא שנא?" ועל כך הביאה הגמרא את הברייתא שאסור להם לגור ביחד, כלומר, מסקנת הגמרא על השאלה בגרושה מהו, שגם בגרושה אסור. ולשיטת הרמב"ם היינו אפילו בגרושת ישראל. כלומר, גם גרושת ישראל עליהם לנהוג כזכריה בן הקצב, משמע שגם באקראי אסור כפי שהוא הקפיד. (ושמא יש לומר שרק הוא הקפיד אפילו באקראי ואינו ממש מעיקר הדין, וצ"ע).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל