בסד
שבוע מבורך
האם מפתחות (צרור מפתחות רגיל ) זה מוקצה בשבת קודש ?
תשובה:
שלום רב,
מפתחות סתם אינם מוקצה. רק מפתח של רכב נחשב למוקצה משום שהוא משמש רק את הרכב.
בסד
שבוע מבורך
האם מפתחות (צרור מפתחות רגיל ) זה מוקצה בשבת קודש ?
תשובה:
שלום רב,
מפתחות סתם אינם מוקצה. רק מפתח של רכב נחשב למוקצה משום שהוא משמש רק את הרכב.
שאלות שנצפות עכשיו:
מאמרים אחרונים
מדריכים הלכתיים
מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?
מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל
שלום כבוד הרב.
אדם שרוצה לעשות יום כיפור בכותל המערבי. הוא מתכנן גם לישון שם – הוא לא שוכר חדר.
האם הוא יכול לשים בכיס את המפתח של הרכב, ואת השלט שלו, בצרור עם המפתח של הבית?
אני רוצה להדגיש שיש לכאורה בעיה שהמפתח של הבית יציל, מפני שהוא בכותל ורחוק מביתו, אז לכאורה המפתח של הבית אולי אפילו יחשב מוקצה בעצמו.
תודה
ברור שמפתח הרכב והשלט הם מוקצה. כאשר אדם נושא את הצרור על ידי אחיזתו במפתח של הבית יש להקל שזה טלטול מן הצד, אבל ודאי לכתחילה חובה להוציא את המוקצה לפני שבת ולהפקיד אצל איזו משפחה שגרה בקרבת הכותל המערבי. המפתח של הבית אינו מוקצה, אלא שיש בכך בעיה של טלטול כלים שלא לצורך, שכידוע התירו בזה רק בכלים שמשתמשים בהם תדיר כמו כלי אכילה.
תודה. וטילטול כלים שלא לצורך מותר לשים בכיס המכנס?
והאם לא ניתן לומר שהמפתח רכב (בלי השלט) (בילקוט יוסף כתוב שמפתח רכב אינו מוקצה, מכוון שמותר לפתוח את הרכב בשבת כשלא נדלקת מנורה) "בטל" לגבי המפתח בית שאיתו בצרור + נמצא בכיס + הסניף להקל של הילק"י בסוגריים לעיל?
הפוסקים נחלקו כאשר יש מוקצה בכיס מכנסיים [באופן שאין בעיה של בסיס לדבר האסור] אם יש חובה לנער את המוקצה, והמשנה ברורה מחמיר בזה, ראה משנה ברורה סי' שי ס"ק כט ובשער הציון שם. לא ידוע לי על ענין של "ביטול" בנושא שלנו.
התכוונתי לבסיס לדבר האסור והמותר.. שכחתי איך קוראים לזה, אז קראתי לזה "ביטול" בטעות. אבל נראה לי שכבוד הרב הבין את הכוונה שלי ועדיין יהיה חובה גמורה להוציא את המפתח של הרכב, אבל יהיה מותר להשאיר את המפתח של הבית בכיס המכנס. אם הבנתי טוב.
תודה.
אכן כן.
מנין פשוט שמפתח של בית שאין יכול להגיע אליו מפני המרחק מבלי לחלל שבת אינו מוקצה?
הוא בכלל האיסור בכלי שמלאכתו להיתר, שכאשר לא יהיה בו כל צורך ושימוש כל היום, וגם אין צורך לשמרו מגניבה, אסור לטלטלו סתם כך שלא לצורך, ראה שו"ע שח, ד.
השאר תגובה