לתרומות לחץ כאן

קטיף בפרדס שלא הופקר בשביעית

שלום רב,
האם על תפוזים בשלים על העץ בימים אלה חלה קדושה שביעית והפרות הם הפקר? והאם מותר לי להכנס לפרדס של חברת פריאור ולקטוף כמה תפוזים בודדים יחד עם ילדיי? למרות שלא קיבלתי רשות. האם גם לגבי פרות הפקר יש לבקש רשות?
תודה

תשובה:

שלום רב

שאלתך מתחלקת לשני נדונים:

א. לגבי החשש גזל, הנדון תלוי בשאלה האם הפירות מופקרים מעצמם או רק על ידי הפקרתו של הבעלים ונחלקו בכך הדעות כמובא במנחת חינוך מצוה פד: המבי”ט בח”א סי’ יא והמהרי”ט ח”א סי’ מג סבורים ששביעית היא “אפקעתא דמלכא”, כלומר הם מופקרים מאליהם בציוויו של הקב”ה – מלכו של עולם. אולם הבית יוסף בספרו אבקת רוכל סי’ כד סבר ששביעית היא אפקעתא דגברא, כלומר זוהי מצוה המוטלת על הבעלים להפקיר, אך אם לא הפקיר הם עדיין בבעלותו. וע”ע פאת השולחן סי’ כג אות כט שדן במחלוקת זו, וראה חזון איש סי’ יט וכ שהאריך בראיות לשיטת המבי”ט. לכן המיקל יש לו על מי לסמוך אבל בודאי כדאי להמנע.

ב. פרדס שלא נשמרה בו קדושת שביעית, עבדו בו בשביעית ומנעו לתוכו את הכניסה, יש לגביו בעיה של "שמור ונעבד" ובענין זה נחלקו הדעות: יש סוברים שהם נאסרים באכילה, כך כתב הרמב”ן ביבמות קכב ב וכן דעת הראב”ד בהשגות על הרי”ף בסוכה דף מ ועוד, ויש סוברים שהם מותרים, כך כתב הרמב”ם בפאר הדור סי’ טו. בחזון איש כתב שבעת הצורך ניתן לסמוך על הרמב”ם שהתיר. כך שאם מדובר בכמות גדולה במיוחד ויש כאן הפסד, תוכל לסמוך על המתירים, במקרה שלא מדובר בהפסד של ממש, אין לאוכלם וכמו כן יש לנהוג בהם קדושת שביעית, לשים את השאריות בשקית סגורה במרפסת או בחצר במקום מוצל עד שירקבו ואז להשליך לאשפה בתוך שקית סגורה.

אם מדובר בפרדס שהושמט והפקר כדין לא צריך לבקש רשות וניתן לקטוף חופשי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל