לתרומות לחץ כאן

הוזמנתי לעלות לתורה במקום שחלק מהעשרה הם מחללי שבת

ב"ה
שלום רבנים.
אחרי שלימדוני (*)את ההלכה שמחלל שבת לא מצטרף למניין, אז בקשתי מן השָמש של ביה"כ (או גבאי) לפני זמן רב, שלא יזמין אותי לעשות עלייה לתורה מחשש של ברכה לבטלה היות שאין מניין של 10 יהודים שומריי שבת בביה"כ של העיר שאני גר בה(לפי דעתם יש מניין אפילו כאשר אינם שומרים שבת היות שנחשבים כ"תינוק שנשבו", אפילו כאשר מחללים את השבת בפני הרב…ובפרהסיה וגם כאשר הולכים עם הטלפון -סלולרי- בשבת לביה"כ).
לפני כמה שעות בשעת המנחה בשבת, הלכתי לבית הכנסת (אומרים שהוא אורתודוקסי)כמו אני הולך כמעט בכל השבתות (בשבת אני הולך לבית הכנסת כדי לא להיות לבד… אני סובל כאשר אני לבד בבית, אז כדי לעשות קצת סוציאל הלכתי…הרי אחרי התפילה מדברים… וכו".), והרב של הביה"כ לא היה בבית הכנסת בגלל שנסע לא"י ומישהו אחר היה במקומו. אותו דבר קרה עם השמש (הגבאי). גם הוא נסע ומישהו אחר שלא שומר שבת בכלל היה כגבאי במקומו. הוא הזמין אותי לעשות עלייה לתורה. (כנראה, הוא לא ידע את מה שאמרתי לרב ולגבאי הקודם) אז הוא קרא אותי בשמי, חיים, לעלות לתורה, אבל לא הזכיר את שם הוריי היקרים.הוא היה יושב מולי בביה"כ. אז הוא הפנה את פניו אליי, וגם שמעו כמה אנשים בסביבה שהזמין אותי … (אני מקווה שלא כולם שמעו…אבל אני חושב שדברו עליי אחר כך ונודע הדבר), ואמרתי לו שאני לא אעשה עלייה לתורה. אחרי שסיימו לקרוא בתורה,שאלוני למה לא עשיתי עלייה? אז אמרתי להם שלפי ההלכה שלימדוני (*) יש מניין כאשר יש 10 יהודים שומריי שבת ומחשש של ברכה לבטלה לא עשיתי עלייה לתורה. עכשיו יש לי מחשבות לא טובות בגלל שנזכרתי את מה שאמרו חז"ל בתלמוד בבלי, במסכת ברכות דף נה, על מי שמוזמן לקרוא בתורה ואינו עולה.אז חפשתי ומצאתי תשובה של הרב יוסף חיים ע"ה בספרו תורה לשמה סי' צ"ה.אולי אני באותו מצב? האם נאמר עליי שהיה לי סיבה הכרחית, והתחייבתי לפי ההלכה להימנע מלעלות לתורה במצב שתיארתי?
האם עשיתי טוב? ואם לאו, מה עליי לעשות כדי לקתן?
תודה רבה רבנים על עזרתכם.
יברככם ה", בכל, מכל, כל!

(*) בקישור הבא נמצא תשובתכם לשאלותיי הקודמות.
http://v.ht/dinminian

תשובה:

שלום רב,

נהגת כהלכה. בלי מנין אסור לקרוא בתורה ובודאי שלא לברך ברכות התורה. ראה ברמב"ם פי"ב מהלכות תפילה הלכה ג' כתב שאסור לקרוא בתורה בפחות מעשרה וכמו שפסק בשו"ע. ופרק ח' הלכה ד' הוסיף שאסור לברך ברכת התורה בפחות מעשרה. כלומר, מלבד עצם קריאת התורה, גם הברכה אסורה.

ראה בשו"ת היכל יצחק (או"ח סי' ה') שנשאל ע"י כמה מתושבי קיבוץ אשדת יעקב שלא היה להם מנין האם הם יכולים לקרוא בתורה. ובתחילה הביא את ההלכה בשו"ע (קמג סעי' ב') שבמקום שאין להם אלא חומש (חמשה חומשי תורה) קוראים בזה כדי שלא תשכח תורת קריאה,. ואם כך היה מקום לומר זאת גם במקרה זה. אולם ממשיך שם הגרי"א הרצוג, שודאי שאסור, משום שכשאין עשרה אין בכלל חיוב לקרוא בתורה. וראה גם בשו"ת פקודת אליעזר או"ח סי' ו' שגם פסק כך לעשרה אנשים שחלקם היו מחללי שבת.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל