לתרומות לחץ כאן

כהן שנקרא לעלות לתורה שלישי

עליה לתורה
ביום שבת, אישה מבוגרת קנתה עליה שלישית לתורה לת"ח בביה"כ שמוסר שיעורים ומוכר לכולם. כאשר עלה וברך את הברכה:"ברכו את ה' המבורך", נזכר שהוא כהן. הקורא בתורה אמר בפני כולם "אע"פ שהוא כהן". לכן, מאחר שעלה המשיך לקרוא.
האם עבר על איסור והיה עליו לרדת?
(ונראה לי תשובת מרן הגר"ע זצל בספרו חזון עובדיה ימים נוראים בדף שס שפסק שם שכהן יכול לעלות למפטיר בספר יונה. והביא ראשונים שעשו מעשה והכריזו "אע"פ שהוא כהן". לכן בדיעבד לא נעשה כאן איסור, כל שהכריז אע"פ שהוא כהן וכן כיוון שכולם ומכירים בו שהוא ת"ח של ביה"כ שמוסר שיעורים קבוע בביה"כ וכן יכול היה להיגרם ביוש לאישה המבוגרת שקנתה העליה).

תשובה:

שלום רב

ראשית יש להקדים, שלמנהג הספרדים ניתן בשעת הדחק להעלות כהן שלישי אם מכריזים אע"פ שהוא כהן, ראה בהרחבה בשו"ת יביע אומר ח"ו סי' כד מדברי הפוסקים בזה, והוסיף שם שכל שכן שניתן לעשות זאת בעליית רביעי שכבר גמרו הסדר של כהן לוי ישראל ואין כל כך חשש לעז [יש שהחמירו בזה בעליית שלישי והקלו רק ברביעי מהטעם הנ"ל, ראה שו"ת קנין תורה ח"א סי' מז.

גם למנהג בני אשכנז, אם אירע שקראו לכהן לעלות שלישי, לכתחילה יעמוד שם על הבימה עד מפטיר ויעלה למפטיר או לאחרון אבל לא משבעת הקרואים, ואם אי אפשר לו להמתין שם, יעלה ויברך, שכיון שעלה לא ירד, ראה משנה ברורה בסי' קלה ס"ק לה, אולם בשני וחמישי וכדומה שאין לו למה להמתין, לא יעלה לדעה זו. במקרה שכבר התחיל לברך ודאי אינו מפסיק, ראה משנה ברורה שם ס"ק כ. סוף דבר היה לכם בהחלט על מה לסמוך.

זכות כבוד התורה תעמוד לכם!

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל