לתרומות לחץ כאן

כלאיים בשני זנים של מין אחד / כלאיים בין אילן לירק

שלום וברכה לכת"ר, האם מותר לשתול יחדיו שני זנים של אותו סוג ירק כאשר המראה החיצוני שלהם מאד שונה? כגון בזיליקום ירוק עם בזיליקום סגול, לבנדר בעל עלים פשוטים עם לבנדר בעל עלים מנוצים, וכיו"ב. האם מותר לשתול ירק עם ייחור של אילן (ער אציל) אעפ"י שהייחור קטן כירק? תודה!

תשובה:

שלום רב

  1. מותר להרכיב שני זנים של אותו אילן זה בזה או לנטוע בסמיכות ירקות משני זנים יחד, כמבואר בשו"ע סי' רצה סעי' ו, לגבי הלבנדר לא ברור לי אם מדובר באותו מין בעל שני זנים, או שרק בגלל שמיונם קראו להם המומחים בשם אחד.
  2. מותר לנטוע ירק בסמיכות לאילן למעט גפן, אבל לא להרכיב אותם יחד, ראה במקורות.

מקורות:

החובה להרחיק בין ירק לאילן היא רק בגפן, בשאר מיני אילנות נוהג איסור כלאיים רק על ידי הרכבה או הברכה ולא על ידי קירבה לבד. ראה רמב”ם כלאיים פ”א ה”ו, שו”ע סי’ רצ סעי’ ג, וראה שם שהראב”ד מחמיר ובחזון איש סי’ ג שגם לדעת הראב”ר האיסור אינו אלא מדרבנן, ומכל מקום ההלכה בזה כהרמב”ם ושו”ע כמובא שם בחזון איש ס”ק יא.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה רבה לכת"ר, בעניין האילן כוונתי היתה האם יש לחוש למראית עין של כלאי ירק כאשר הייחור קטן מאד (10 ס"מ) ונראה כמו ירק.

  2. שלום כבוד הרב.
    לא מזמן היתה כאן שאלה באתר על כלאיים, כבוד הרב העיר בתגובות שאני צריך להרחיק אף שהם בעדניות נפרדות. הדברים היו אמורים לגבי שני זנים של מלפפונים וכו'. וכך עשיתי.
    לפי תשובת הרב כאן, נראה לכאורה שלא צריך להרחיק שני זנים.

    ניסיון ליישב- אולי בגלל שיש אולי הבדל בטעם, אז זה כן כלאיים. כמו שהשיבו להלן-
    http://www.yeshiva.org.il/ask/86363
    אבל עדיין קשה , כי גם בזנים שהוזכרו בשאלה של אבנר (הבזיליקום והלבנדר) יש הבדל בטעם (לפחות בלבנדר עד כמה שאני זוכר. אבל גם הבזיליקום הסגול מאוד שונה והריח שלו חזק יותר. התמנים אפילו מברכים עליו עצי בשמים, ולא עשבי).

  3. שני זנים של מין אחד אינם כלאים, כך מפורש ברמב"ם כלאיים פ"ג ה"א – ו, אולם קשה לי לקבוע מה הם שני מינים. במלפפונים שהזכרת לא נראה לי שיש להחמיר, כנראה היה כאן אי הבנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל